Groot onderhoud Brugal

Het is zaterdag 2 november 2019, vandaag wordt onze Brugal uit het water gehaald en op de kant gezet, en is de winterberging van 2019/2020 is een feit.

In het achterhoofd zitten wat grote klussen: onderwaterschip behandelen, opschuren en voorzien van nieuwe antifauling, keukenblok renoveren, bekisting in de stuurhut bekijken, wat schilderwerk en wat kleine klusjes. O ja, ook gelijk maar naar nieuwe raamrubbers kijken want nu lekken er een paar. En nieuwe plakletters. En dan ook gelijk maar de koelkast verplaatsen naar de kombuis. En nieuwe accu’s… Ik ben vol goede moed begonnen, ondanks wat tegenslagen in het begin.

Eenmaal op de kant kunnen we eindelijk de onderkant eens goed bekijken. Ik weet nu nog niet dat dit straks tot vervelens toe, veel te lang mijn uitzicht zal zijn… op het eerste gezicht lijkt het allemaal nog wel mee te vallen. En paar kale plekken, de verf zit er overal nog goed op.

Tot er een paar leden van de haven even komen kijken naar onze boot. Er wordt zorgelijk gekeken, aan de verf gekrabd… en dan blijkt er een teerlaag onder de verf te zitten waar vocht tussen zit… wij willen ook meer weten en zo wordt er een pneumatische hamer tegenaan gezet en voor ik het weet is er een streep naar boven kaal en wordt het duidelijk: de onderkant wordt een iets groter klusje, in plaats van alleen opschuren mag de gehele onderkant kaal tot het staal.

Dit is wat ik nodig ga hebben de komende tijd. Een oude boormachine met een gloednieuwe 3 blads tercoo schijf er op. Daarmee sla je letterlijk alle verf er af. Beetje bij beetje een met heel veel geduld. Dat dan weer wel.

Klaar om de klus te klaren

Na een hele dag bikken en krabben wat ervaring op gedaan met mijn nieuwe hulp.

De tercoo schijf doet goed zijn werk maar je moet het ook de tijd geven om goed het werk te doen. Millimeter voor millimeter wordt er gewerkt. Aan het eind van de dag toch een mooi resultaat geboekt. Maar ik zie nu ook al wel in, dit waren de eerste meters, ik heb er nog heel veel te gaan…

Na een paar dagen begint er eindelijk schot in de zaak te komen. Nog een paar meter te gaan en dan is er 1 kant klaar. Wat dan wel gelijk betekent dat er ook nog een andere kant is… maar het begint nu op te schieten. Ondertussen wordt het steeds kouder buiten. Hoe kouder hoe beter want dan gaat de verf er makkelijk af en gaat de teerlaag niet plakken. Maar als je tussen de 2 en 6 graden in de wind onder de boot moet liggen de hele dag, wordt het dan toch wel heel erg koud… Ben ik bijna klaar voor vandaag, krijg ik een telefoontje. Of ik onderweg naar huis gelijk even langs de supermarkt wil rijden. Ja hoor. Ga ik mijn handen wassen in het toiletgebouw, zie ik dit in de spiegel…

Nou… ik ga dus niet gelijk langs de supermarkt. Direct door naar huis en eerst onder de douche! En weer even op temperatuur komen want ik ben door en door koud.

Ondertussen schiet de onderkant al best aardig op maar helaas zit het weer niet altijd mee. Redelijk wat regen een best een stevige wind af en toe. Ik moet steeds weer alles afdekken met zeilen die vervolgens weer wegwaaien en je het weer opnieuw moet vastzetten… het zeil weglaten is ook geen optie want dan ligt het hele haventerrein onder de stukjes verf die ik er af aan het bikken ben. Geen zin in gedoe met milieu, controles en een boze havenmeester. Dus ga ik in deze tijd maar eens met de keuken beginnen. Het keukenblok is groen en oud en we wilden het al eerder aanpakken dus nu is mijn kans.

Het gasfornuis is omhoog gehaald en met daaronder een plankje blijft het mooi zo staan en hoef ik niet de gasaansluiting los te maken. De deurtjes 1 voor 1 er uit en de laadjes los gehaald.

Het aanrechtblad werd verwijderd en ging zo overboord. Toch handig als je op de kant staat. Moest het daarna wel weer netjes bij elkaar vegen en opruimen…

Het is de bedoeling dat de koelkast wordt verplaatst van de stuurhut naar het keukenblok. Omdat dan de breedtes van de kastdeurtjes en laadjes niet meer klopt moeten de balken er uit en worden verzet. De plaats waar de koelkast komt is leeg gehaald en een nieuwe bodemplaat is gezaagd. En net als je denkt dat het lekker opschiet kom je er achter dat je wat vergeten bent. En koelkast werkt op stroom. Ah ja. Wat lag er nog niet..? Juist, de stroomaansluiting moet nog even worden verlegd…

De kabels liepen van de zekeringkast door de motorruimte heen en halverwege even een extra gaatje moeten boren om het aan de andere kant van het metalen schot te krijgen. Uiteindelijk via de wc en onder de vloerplaten door naar het keukenblok..

Stroom aangesloten, koelkast geplaatst en de zekering om… Yes, de koelkast werkt weer!

Ondertussen zijn de weersverwachtingen beter geworden en kon ik onder de boot weer verder werken. De temperatuur was laag, voor mij niet zo fijn maar de verf plakt dan in elk geval niet en dat werkt en stuk prettiger. De tent werd gemaakt aan de achterkant een zo kon ik met de laatste stukken van deze kant verder.

Aan het einde van de dag kon het hele tentenspul weer worden afgebroken en opgeruimd. Bakboord kant is klaar, op de kiel na. Kleinigheidje.

Het weer sloeg toch weer om, dus weer tijd om binnen verder te gaan. Omdat de laadjes en deurtjes niet meer passen moet alles opnieuw worden gemaakt. Van multiplex is er een nieuwe la gemaakt en vastgezet met de oude rail geleiders. Handvat er even op een kijken hoe het staat. Ik moet zeggen dat ik er wel tevreden over ben.

De plaat multiplex werd verder verzaagd tot mooie deurtjes en schotjes. Ook gelijk nieuwe frontjes gemaakt voor de laadjes helemaal onderin. Even misgerekend met het aantal handgrepen dus ik kom er nog 1 te kort.. ik vind het mooi worden, al zeg ik het zelf.

Het is weer een tijdje verder en ondertussen zijn ook de kiel en het roer kaal. Ook een groot gedeelte van de stuurboordkant zijn kaal dus er komt nu schot in de zaak!

Binnen heb ik ook niet stil gezeten. Het houtwerk is in de blanke lak gezet en het ziet er gelijk weer heel anders uit. Nu alles goed laten drogen dan kan de volgende laag er op.

Na wat kleine tegenslagen alles toch zo ver gekregen dat ik alles kon afmonteren. Het blad ging er op en het aanrechtblad kon worden vastgezet. De kraan werd gemonteerd en voila. Het resultaat. Ik ben er trots op!

Nog even een dan kan ik beginnen met het laatste stuk van het onderwaterschip. Maar voor het zo ver is moeten alle anodes nog worden schoongemaakt en terug geplaats en moeten er nog 2 nieuwe gemonteerd worden. Daarom moeten er eerste en paar bouten worden gelast. Gelukkig kreeg ik hulp en was het zo gepiept. Even passen en meten. Als er over een aantal weken geschilderd is mogen ze er op gezet worden. Maar zo ver is het nog niet.

Ondertussen in de avonduurtjes met het keukenblok verder. Plankjes in het kastje afgewerkt en de afvoer aangesloten. Voor het mooie wat aan de lange kant maar het vinden van het juiste materiaal was even een dingetje. Uiteindelijk alles lekdicht. Volgende!

De deksels van de bekisting waar de lijnen en zo in liggen zijn ondertussen alle twee gescheurd. Deze moeten worden vervangen. Omdat ik het ook gelijk wil verbeten heb ik er voor gekozen om de hele bovenkant te doen en opnieuw te maken van glad multiplex. Er zal een scharnier komen waardoor we geen losse planken meer hebben een daar dus ook geen gevaarlijke situaties dit ontstaan. Het binnenwerk werd verstevigd en alles netjes uitgezaagd.

Het begint ergens op te lijken. Klep 1 is gemonteerd. Wat een verbetering!

Nadat de stuurboordkant was gemaakt kon ik dit in spiegelbeeld overnemen aan de bakboordkant. Alleen het idee want de maten waren natuurlijk net even anders. Ook de schuine rugleuning is gemaakt want je merkte wel verschil dat die er niet meer was. Aan de zijkant is een klein deurtje gemaakt zodat ik daar straks de meerpennen en zo netjes kan opruimen.

Na de bekisting ben ik begonnen met een bankje zodat we straks lekker kunnen relaxen met de voetjes omhoog. Erg is immers ruimte ontstaan omdat de koelkast is verhuisd. Bovendien kunnen we onder het bankje nog watv spullen kwijt. Het geheel is demonteerbaar gemaakt. Met een handige beweging kan het worden opgetild en losgekoppeld. Mocht het straks toch niet bevallen dan is het er zo (tijdelijk) uit.

Alles staat nu mooi in de blanke lak. Er mogen nog een paar laagjes op maar het gaat er nu al goed uit zien!

Het volgende avondproject is het aanpassen van de dinette. De tafel staat op 1 poot en zit net 2 haken vast aan de wand. Er zat wat beweging in een elke keer was er gezeur dat het allemaal zo wiebelde. Dus daar moet iets aan gebeuren. Het moet stevig worden, niet wiebelen maar nog wel makkelijk los te halen zijn om het te kunnen verlagen en van de tafel en bed te kunnen maken. Dat was even puzzelen en uiteindelijk een mooie oplossing bedacht. Nu nog uitwerken en bouwen…

Er is gekozen om de poot intact te houden aangezien de onderkant zit vastgelast onder de vloer. Dat is in elk geval al stevig dus lekker laten zitten. De extra verzwaring met een lange boot was overbodig en deze is verwijderd. In ruil daarvoor zijn er wat gasten in de poot geboord waardoor het een stuk makkelijker in hoogte te verschuiven is. Met een extra bout wordt de poot vastgezet. Aan de wand is een constructie gemaakt en een set tampamoeren werd er in vastgezet. Onder het tafelblad is een metalen hoek vastgezet en deze kan uiteindelijk gewoon met een lange vleugelmoer worden vastgezet aan de tampamoer. Nu is er een tafel die stevig is een na het losdraaien van 3 bouten makkelijk kan worden losgehaald een verlaagd tot bedbodem.

Toch ook nog naar even het blad zelf onder handen genomen. Schuurmachine er op een daarna aflakken met blanke lak.

Weer buiten aan de gang. Tentje gemaakt en weer met de tercoo aan de slag. Stuurboord kant moet nu toch wel ver afkomen want begint nu wel tijd te worden. Over een week of 6 moet het klaar zijn dus nu alles zo ver mogelijk kaal maken dat er straks flinke meters kunnen worden gemaakt.

Het grove werk zit er bijna op. Eindelijk. Ik denk nog 1 of 2 keer bikkelen. Over een weekje krijgen we een droge periode en dat is maar goed ook. Ik wil verder want er is nog een hoop te doen!

De laatste stukken worden met de tercoo kaal gemaakt en vandaag wordt een spannende dag. Met hulp van mijn vader kunnen we er samen flink tegenaan vandaag. Voordat ik klaar ben met het laatste stukje aan bakboord is mijn vader begonnen met het schuren. Zo veel mogelijk vlak zien te krijgen maar we hebben maar beperkte tijd. Na het schuren moet vandaag de eerste laag primer er op zitten want anders staat er morgen al weer roest op en kan ik opnieuw beginnen. Het gaat voorspoedig en daarna gaan we vlot over de gehele bakboordkant om het te ontvetten. Nadat het droog is is het ondertussen al in de middag. We moeten opschieten!

Het blik met 20 liter primer werd opengetrokken. Even roeren, dat is wel wat anders dan met een roerhoutje.

De verf droogde redelijk snel en met de roller zat de bakboord-kant er in een dik uur op. Dat is een verschil! Je ziet het gewoon opknappen. En dat mag ook wel want het heeft nu wel lang genoeg geduurd.

De dag er na hebben we samen alles herhaald voor de stuurboord-kant en de achterkant met het zwemplateau. we hadden nu de smaak te pakken en alles ging voorspoedig. Nu het hele onderwaterschip in de eerste laag primer staat is de kans op roest daar verkeken en dat is weer een zorg minder.

In de tijd daarna is er bijna elke dag een nieuwe laag primer op gerold. Er zitten nu 7 lagen primer op, dat moet toch wel genoeg zijn.

Even het resultaat, wat een verschil met 2 weken geleden.

Het blik is helemaal leeg 🙂

En dan was er nog een klusje. Project ‘raamrubbers’. Aangezien ik mooi op schema lig en de opbouw toch nog geschilderd moet worden kan dit beter direct worden meegenomen. Rinie heeft even meegeholpen en 1 voor 1 hebben we de ramen er uitgehaald en alle rubbers verwijderd.

Daarna nog een tijd bezig geweest om elk raamgat dicht te maken want het blijft helaas niet droog komende tijd. Maar uiteindelijk is alles toch weer dicht.

Een paar dagen later. Het is droog maar er staatwel wat wind. Toch aan de gang want er moet nog veel gebeuren. Het plastic van het eerste raam af en de randjes afkrabben met de staalborstel en de krabber. Dat valt mee. Ook het tweede raam valt mee. Appeltje eitje. Het gaat voorspoedig.

Na het krabben en schoonmaken gaat er een laag rode menie op. En daarna kan het plastic weer voorzichtig terug. Morgen nog een half dagje en dan is het grove werk klaar..

De dag er na. Vol goede moed begonnen maar het bij het eerste raam is het meteen raak. Hier zit veel meer roest onder dan gisteren. Grof geweld kwam er aan te pas en een stuk aan de binnenkant moet er ook aan geloven.

Elk volgend raam is hetzelfde. Veel roest en veel meer werk dan gedacht. De planning moet ik maar wat aanpassen, dit moet goed gebeuren want anders kan ik volgend jaar opnieuw beginnen.

Raam voor raam kom ik er wel. Wat een rotklus maar het is niet anders.

Eind van de dag heb ik voor gekozen om de zijkant te schuren. Dat valt gelukkig ook mee, en paar plekjes die wat aandacht nodig hebben maar geen schokkende dingen gelukkig.

De ramen weer dichtgeplakt tegen alle wind en regen. Soms waait het toch weer los en dan maar weer alles opnieuw vast zetten.

Aan deze kant het plastic weg gehaald want deze raamgaten moeten er nu aan geloven. Het waait flink dus vandaag moet ik werken van onder het zeil. Het klappert soms echt alle kanten op. Maar het is nu eenmaal zo en niet anders. Uiteindelijk komt het ook met deze kant goed.

Voor vandaag weer klaar, het spul is weer helemaal ingepakt. Ondertussen heb ik ook wat teststukjes van de raamrubbers binnen maar het past allemaal niet lekker. Net te groot of te klein. Uiteindelijk is de juiste maat besteld. Nu wachten tot het binnen is.

Binnen is het momenteel 1 grote werkplaats met een hele hoop zooi. Op sommige plekken heeft het helaas toch wat ingeregend dus hier en daar even wat dweilen.

Het grove werk is eindelijk klaar. Even in twee ochtendje de randjes doen is gewoon een volle week werk geworden. De menie- en de grondlagen zitten er op dus nu is het tijd om de opbouw van wie lak te voorzien. Dat knalt lekker op! Vandaag kan ik de hele opbouw schilderen, morgen de tweede laag. Het zou droog blijven en dat is maar goed ook, want ik kan niet het plastic er voor plakken als de verf nog niet droog is.

Het gaat nu weer ergens op lijken, dit is het leuke werk. Er is nog een paar weken tijd en er schijnt mooi weer op komst te zijn dus dat komt wel heel mooi uit.

Ook de zijkanten zijn natuurlijk mee gegaan. Straks moet ik nog wel nieuwe stickers bestellen want die moeten er ook op voor de tewaterlating.

En dan is het zo ver, de rubbers zijn eindelijk binnen en samen met Monique aan de gang met het eerste raam. Het juiste gereedschap heb ik kunnen lenen, nu aan de gang. Mijn was al verteld dat het een rotklus zou zijn, en dat klopt inderdaad. Wat een gepiel. Aan de ene kant het raam er in floep, aan de andere weer er uit. Na een uurtje pielen zit uiteindelijk het raam er in. Ook een tweede team is er met veel moeite in gegaan. Nu snel naar huis want het is al weer laat geworden. Morgen weer een dag.

Vandaag ben ik vroeg begonnen. Ik zou hulp krijgen maar vanwege de corona mag er niemand meer op de haven komen die geen lid is. Dat is balen maar die ramen moeten er toch in. Het mooie weer zet niet door de rest van de week een ik wil niet weer alles onder de duct tape hebben om het plastic er weer voor te moeten spannen. Mijn werd verteld dat het in je eentje eigenlijk niet te doen was maar ik ga het toch proberen. Lukt het niet, dan kan ik altijd nog stoppen en uitstellen. Hoewel ik niet verwacht dat de corona over een paar weken ver genoeg weg, versoepeling zie ik nog niet in het vooruitzicht. Omdat ik het niet zie zitten om de ramen er in te zetten als e boot weer in het water ligt is dat wel een extra motivatie om goed door te gaan.

Met het zonnetje er bij en bijna geen wind is het goed toeven op de haven vandaag. Ik heb er nu wel wat handigheid in gekregen en met wat uitzonderingen ging het ene na het andere raam er weer in. Weinig pauze, snel door, later eten, die ramen moeten er in!

Ze zitten er in. 11 ramen op 1 dag, in mijn eentje. Best wel een beetje trots op 🙂 . Geen zeilen met die er op moeten, nu wachten op de regen en hopen dat alles waterdicht is.

Nu de ramen er in zitten kan ik verder met de rest, vandaag het blauw geschuurd en wat plekken behandeld. Ook de randen zijn meegenomen en behandeld. Het mooie weer komt weer teug en dat is mooi, dan is er nog genoeg tijd om de klus af te maken.

Nu komt het echte leuke werk, het ruilen van marine blauw. Het zonnetje schijnt lekker en de boot is aan het glimmen als een spiegel. Mooi op schema, morgen is de tweede laag aan de beurt.

Vandaag is het onderwaterschip aan de beurt. De primer zit er goed op dus nu aan de gang met antifauling. Er komen 2 lagen op een wat ik over hou komt extra aan de voorkant en de zijkant bij de waterlijn.

Voor de eerste laag is gekozen voor een redelijk licht blauwe kleur. De tweede laag wordt donkerder zodat je met aanbrengen van de verf goed kan zien waar je bent geweest. Als ik het zo zie wordt het wel een heel blauw kleurtje…

De eerste laag op de onderkant zit er op. Smurfenblauw haha. Ik denk dat ie straks licht geeft in het donker…

Het tweede blik antifauling gaat open. Navy blue. Dat is een betere kleur dan de eerste laag!

Dit is het leuke werk, je ziet het verder opknappen. De smurfenkleur maakt plaats voor mooi blauw. Dit gaat helemaal goed komen.

Het waait vandaag te hard, geen weer om te schilderen. Het zwemplateau is er afgehaald om te kunnen schilderen en ik zou dat eigenlijk gelijk goed schoonmaken voordat het er terug om zou gaan. Maar na het demonteren eens goed gekeken en zo mooi zag het er niet meer uit. Dus besloten om gewoon een nieuwe te maken. Eerste met stukken karton en mal gemaakt, deze kan straks mee naar huis.

Gelijk langs de bouwmarkt, de keuze is gevallen op grijze planken, een combinatie van kunststof met vezels. Onderhoudsvrij, dus dat is mooi op het water. Met de kartonnen mal netjes alles gezaagd en naar elkaar gelegd. Ik zeg, zoek de verschillen!

Vandaag het nieuwe zwemplateau monteren. Op een enkel puntje na past het goed. Even gaatjes boren in de planken en een paar door het metalen frame. De bouten mooi verzonken in de planken. Ik ben er al heel blij mee.

Vandaag nog twee grote klussen. De witte randen moeten overal nog in de verf en de waterlijn opnieuw zetten. Eerst aan de gang met afplaktape. Heel veel afplaktape. Wat een gepriegel zeg, er loopt niks recht aan de voorkant dus een hoop werk. Even doorbijten een dan zit het er op. Voorzichtig alle tape overal weer vanaf halen, alles lekker plakkend onder de verfresten… maar het resultaat mag er zijn!

Even een blik werpen aan de achterkant. Wel uitkijken met alle net geverfde delen haha. Ik ben tevreden met het resultaat. Nog 1 week te gaan tot de tewaterlating dus goed op schema.

Alle anodes schoongemaakt en terug geplaatst. Die kunnen er weer even tegenaan. Aan de voorkant twee nieuwe geplaatst. Dat zou nu voldoende moeten zijn. Morgen krijgen de bouten nog een likje verf ter bescherming.

Het was een verrassing maar het is toch gelukt. En nieuwe gasbun achterop. Ik weet nog niet of we weer op gas gaan koken maar de twee flessen kunnen van het zwemplateau af en 1 in de bun. Ook de jerrycan met benzine voor e bijboot kan er straks bij. Weer en stukje extra veiligheid.

Vandaag gaan de nieuwe stickers er op die lagen thuis al klaar. Dat maakt het nu wel af zo. Ik vind het mooi.

Omdat ik twijfel of de hoofdaccu nog in orde is, van de noodaccu weet ik dat die niks meer doet, toch vandaag de knoop doorgehakt. We gaan twee nieuwe accu’s halen. Met wat takelhulp zijn ze overboord gehesen en de nieuwe accu’s weer aan boord gebracht. Nu kunnen we er makkelijk bij, straks in het water wordt het een stuk moeilijker. Bij dat deze keus is gemaakt want ze waren beiden aan het einde van hun levensduur. Weer een zorg minder voor straks.

24 April 2020. Vandaag is het zo ver. We gaan te water! In verband met de corona ellende was het even spannend of het allemaal zou gaan, maar met de genomen maatregelen ging het allemaal toch door. Daar gaan we!

Nog een klein stukje door de lucht…

De boot ligt weer in het water. Afsluiters open en wierpot niet vergeten af te vullen… stroom aan, even flink starten en alles werkt! Zo de haven uit en rustig de box opzoeken.

De boot ligt weer in de box, even goed in de gaten gehouden maar we hebben gelukkig geen lekkages. Nu de laatste kleine dingen nog doen en alles weer in orde maken om te kunnen varen. Het groot onderhoud voor dit winterseizoen is afgerond, qua tijd mooi gered en ik heb een heel veel werk verzet in de afgelopen maanden. Een heleboel geleerd en ook veel plezier beleefd. Af en toe wat hulp gehad en natuurlijk ook hulp gegeven aan de andere leden die aan het klussen waren. Ondanks de corona ellende is alles toch nog uitgevoerd wat op de planning staat.

Vandaag de proefvaart gemaakt nadat de Brugal een dag in het water ligt. Geen problemen ondervonden, geen lekkages, alles werkt. Heel erg blij mee. Nu wachten op mooi weer om weer mooie tochten te kunnen maken!

Geplaatst in Watersport.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *