Verhuizen, preekstoel en golbreker inkorten

Vandaag verleggen we de Ostara naar een plek aan de rand van de kom in de haven. Daar zal er aan de voorkant van de boot worden worden gewerkt waar er geen boten direct naast liggen, dit om schade en ellende te voorkomen.

De biminitop ligt nog steeds naar voren op het dak, en dit is erg onhandig als je over het gangboord naar het achterdek wilt, want die ruimte is veel te krap om tussendoor te kruipen. Daarom plaats ik samen met Monique eerst de nieuwe steunen aan de achterste railing. Die houdt de biminitop aan de achterkant schuin omhoog, binnen de lengte van de boot zodat het nergens in de weg zit. Even pielen met boutjes en moertjes, en een windkracht die toch steeds hoger wordt. Uiteindelijk lukt het om het goed vast te zetten. Dit kan ik ook weer van mijn planning afstrepen.

Na 3 maanden stilliggen start ik weer voor het eerst de motor. Met een beetje gas er bij slaat hij toch nog redelijk snel aan en draait netjes. De lijnen los en de box uit. Een mini rondje op de Donge, voor de haven en dan omdraaien. Eerst richting de passantensteiger. Ondertussen ben ik er achter gekomen dat bij de bediening van de boegschroef bij de buitenbediening 1 kant op niet werkt. Even een tegenvaller, dit moet later dus worden nagekeken. In de stuurhut werkt de bediening gelukkig wel.

Het aanleggen aan de passantensteiger gaat eigenlijk best wel soepel, de eerste keer weer met ‘een vreemd schip’, gewoon rustig aan, niks aan de hand. Nu we aan een zijsteiger liggen kan eindelijk de oude koelkast van boord en de nieuwe weer aan boord. Ook de 2 oude accu’s kunnen nu naar de kant en kunnen straks afgevoerd worden. Daarna starten we de motor weer en varen we de binnenhaven in. Samen met Rinie, die ons even helpt vanwege de vrij harde wind. Ook hier hebben we, zonder problemen, de boot op de aangewezen plek gelegd.

In de aankomende week wordt de punt aangepast. Vanwege de lengte moet er een stukje van af en dat gaat gebeuren door de preekstoel, de railing voorop, in te korten zodat deze niet zo ver uitsteekt. Ook de golfbreker steekt te ver uit en moet worden ingekort.

Van de golfbreker is een stuk tussenuit gezaagd, de zijkanten worden iets naar elkaar toe gebogen en en stuk wat er uit is gehaald wordt op maat gemaakt zodat het er weer netjes tussen past. Daarna wordt het weer vast gelast.

Daarna even een controle voor wat betreft de railing, maar deze ziet er netjes uit. De vlaggenstokhouder is ook terug geplaatst. Wij zijn hier wel tevreden mee dus morgen wordt de railing ook vast gelast. Ze hebben het keurig gedaan. Het enige wat ik straks nog moet doen hieraan, is de grove stukken verf verwijderen, schuren en opnieuw schilderen. Dat kan dan mooi van het voorjaar met de rest van de buitenkant mee, dan ziet het er weer netjes uit.

Als het straks warmer en droog weer wordt zodat ik de buitenkant kan gaan schuren en schilderen is deze ligplaats ook beter omdat er niemand direct naast ligt. Daarom mag de boot hier voorlopig blijven liggen en kan ik hier verder aan de gang.