Ondertussen is de boot weer omgedraaid. Dus kan ik het gangboord aan bakboordzijde aanpakken. Het schuren gaat nu wat voorspoediger dan aan de andere kant. Gelukkig maar want het is niet het leukste werkje. Ook neem ik de punt mee in het schuurwerk. Ook de schokbreker die ingekort is, wordt aangepakt. Daar zit ondertussen al weer een hoop roest op en dat moet er af, net als de grove stukken verf die in de weg zitten. De wanden bij de ramen en deuren zijn ook gelig en dat valt natuurlijk erg op straks, dus is besloten om ook deze maar mee te schuren, dan kan daar ook straks een vers verfje overheen.
Na het schuren worden de gangboorden, de punt en het hoekje met opstapje naar het achterdek met St Marc vetvrij gemaakt en nagespoeld. Dan komt nu het leukste werk: de eerste verflaag mag worden uitgerold. Beginnend in het gangboord, via de punt en aan de andere kant weer terug. En dan ook gelijk alle wanden meepakken. Waar ik al wel snel achter kom, het is toch handig om ook de ramen af te plakken in plaats van voorzichtig met de kwast proberen langs te gaan. Dus eerst een uurtje afplakken en dan eindelijk weer verf in het bakkie, en rollen maar.
Mooi blauw is die afplaktape, het valt wel op. En het werkt inderdaad beter dan met de kwast er langs. Toch maar niet zo eigenwijs geweest haha.
Omdat het toch erg lastig is om aan de stuurboordzijde af te plakken en de wanden te doen, zonder steiger er naast heb ik besloten aan deze kant alleen het gangboord te doen en de wanden later mee te pakken als de boot weer omgedraaid is. Al met al is het een heel verschil, zelfs al na de eerste laag. De punt ziet er gelukkig ook weer een stuk toonbaarder uit.
De achterwand van de stuurhut neem ik ook mee, samen met de kolom van de buitenbesturing. De aansluiting van de walstroom haal ik los zodat de wand netjes meegenomen kan worden. Dit mag zo wel even blijven liggen, zo lang het maar niet gaat regenen.