Gaskeuring deel 2

Vier weken geleden was deel 1 van de gaskeuring (zie bericht). Hier werd de hele installatie afgekeurd en is er een plan gemaakt voor een nieuwe installatie. Vandaag dus deel 2, de uitvoering hiervan.

Het is begin van de middag, Leo Middelkoop meldt zich en ik haal hem op bij de poort. Even kort de materialen doornemen en hij verzamelt de benodigdheden. Dan lopen we naar de boot en brengen alles aan boord. Eerst even alles nalopen van het begin tot het einde. De gaten waar de nieuwe leiding moet komen heb ik al geboord dus we kunnen de lijn helemaal nalopen. Het lijkt allemaal mee te vallen, echter 1 uitdaging haverwege, ter hoogte van het dashboard door de stalen wand. We beginnen de leiding te leggen vanuit de achterkajuit door de wanden heen en stukje voor stukje schuift de koperleiding verder.

Halverwege bij het dashboard gaat het inderdaad wat lastiger maar al met al zorgt dat niet voor grote problemen. Dan door de wc en uiteindelijk komt het in het keukenkastje uit. Daar moet toch even iets extra worden geboord om de leiding beter te laten lopen. Voor we het weten ligt de leiding tot de plek waar die moet beginnen. In het kastje komt de hoofdkraan. En vanuit daar wordt de leiding op zijn definitieve plek gelegd en vast gebeugeld met speciale beugeltjes. En zo wordt de hele lijn gepositioneerd en vastgezet. Tot de plek waar de leiding door het dat naar buiten gaat, en door de bun weer naar binnen.

De bestaande dakdoorvoer is helaas niet geschikt en moet er uit. Daarom zaag ik een stukje uit het plafond om bij de bevestiging te komen en al snel is de doorvoer verleden tijd. Een nieuwe wordt klaargemaakt en gemonteerd en de koperleiding wordt door het plafond naar buiten geleid. Nog even het gat in de houten bun wat groter maken, zodat later de bun verwijderd kan worden zonder dat de koppelingen losgemaakt hoeven worden.

Hierna is het gasfornuis aan de beurt. Voor het aansluiten is er nog een ‘knie-koppeling’ nodig. Is die nog ergens? Uhh ik had van de week wat dingen mee naar huis genomen, en ja, die koppeling die apart lag was voor de aansluiting van het gasfornuis. Maar die is dus ook in de tas mee naar huis gegaan…

Ik heb Monique even gebeld en laten zoeken in de spullen die recent mee naar huis zijn gekomen, en ja hoor. Die is het. Balen. Gelukkig heeft Leo er nog 1 in zijn bus liggen en kunnen we verder. Het gasfornuis wordt daarna verder aangesloten en omgebouwd, want deze is voor aardgas en nog niet voor flessengas. Na het fornuis wordt de lektest uitgevoerd. Met goed resultaat, zelfs op 1 bar is er geen lek gevonden, dus met 30 mbar is er al helemaal geen probleem. De slang wordt aangesloten samen met een nieuwe drukregelaar en de fles geplaatst. Nu is het tijd voor de echte test. Gas open en te pitten testen. De gastoevoeren op de laagste stand worden gelijk bijgesteld voor alle pitten en we wisselen nog een paar busjes wanneer de vlam toch te hoog is. Even testen of de beveiliging werkt wanneer de vlam uit zou waaien en inderdaad werkt dat goed.

Nog een paar dingen worden uitgevoerd en dan is het tijd om de balans op te maken. De controlelijst wordt er bij gepakt en alle punten worden nagelopen en ingevuld. Alles is in orde en dat betekent dat de Ostara het certificaat heeft verdiend voor veilige gasinstallatie volgens de normen van de HISWA. Wij kunnen weer veilig koken aan boord! Dat is een hele geruststelling. Leo, bedankt voor al het werk en het resultaat dat er mag zijn! Dit kan weer van mijn TODO lijst worden afgestreept.