Vandaag wordt er weer voor het eerst gevaren. Maar helaas niet zo maar een plezierrondje. De oliedruk is echt veel te laag en na onderzoek blijken de meters wel te kloppen en moet de motor echt uit elkaar om het probleem op te lossen. Nadat alles op een rijtje is gezet was er maar 1 conclusie. De motor moet gereviseerd worden. Er is rondgebeld en alles in kaart gebracht en uiteindelijk hebben we de knoop doorgehakt en het plan gemaakt. Zaterdag middag varen we naar Drimmelen, daar wordt de Ostara uit het water gehaald en afgespoten, aankomende week zal daar de motor worden gedemonteerd en deze gaat op transport naar het revisiebedrijf. En als de boot dan toch op de kant ligt wordt gelijk het onderwaterschip, de boeg en de resterende verfklusjes buiten opgepakt. Als de motor na revisie weer terug komt en weer is gemonteerd kunnen we weer varen, hopelijk is alles klaar voor onze zomervakantie.
Maar goed, vandaag dus lekker een stukje varen, al is het maar een half uurtje en een enkele reis. Rustig aan, weinig toeren, hopelijk blijft de druk hoog genoeg om door de kunnen.
En ja, we hebben het gered. De oliedruk bleef een beetje heen en weer gaat tussen de 0,5 en 0,8 bar en tijdens het afmeren bij de botenlift zakt de druk nog wat. Aan de kant en de motor uit. De monteur is nog op locatie en wil graag nog even kijken. De motor laten we nog even laten draaien en hij heeft nog wat nagekeken. Mogelijk is er een probleem in de dieselaanvoer bij lagere toeren. Maar ook die onderdelen worden straks meegenomen met de revisie dus dat zal straks ook helemaal in orde moeten zijn. De Ostara wordt daarna uit het water gehaald en naar de kant gebracht.
Omdat we het onderwaterschip willen meepakken wordt de onderkant netjes afgespoten. Dat scheelt straks weer een hoop werk om alle aangroei en zo er af te krijgen. Bovendien kunnen we nu de onderkant eens inspecteren. Deze lijkt er nog heel goed uit te zien. Na het afspuiten een paar kale plekjes maar het valt reuze mee.
Na het afspuiten wordt de Ostara verderop op het terrein geplaatst en maken wij de stuurhut leeg zodat daar ruimte is om te werken en om de motor uit de boot te kunnen takelen. Er wordt afgesloten en wij vertrekken met de auto weer naar huis. Toch wel een raar gevoel, de boot op de kant en er niet zo maar even heen kunnen. Maar de eerste stap is gezet. De rest volgt hopelijk snel. Wordt vervolgd..