Vandaag wordt een leuke dag. Er is de laatste tijd zoveel aan voorbereiding gedaan, veel geschuurd, en nog een keer geschuurd, schoongemaakt, enz. Ik ga vandaag de eerste marine-blauw laag zetten op de romp, en de primer zetten op het onderwaterschip. Eergisteren is de boot verhuisd en ligt nu in de loods. Dus regen of geen regen, het maakt nu niet uit. Wat een luxe.
Als eerste ga ik beginnen aan de romp. Deze is voor de planning het meest belangrijk en moet ook het langste drogen. Maar toch eerst nog een rotklusje. Het blauw grenst aan de witte rand boven dus deze moet eerst met afplaktape worden afgeplakt. Snel aan de gang en na 20 minuten, half op zijn kop op de ladder staand, en een hele rol tape verder zit het er op. Het blik kan open, even goed roeren, verfbakje vullen, kwast en roller gereed. Rollen maar!
Ik begin op de spiegel, achterop. Het is weer even wennen maar al snel krijg ik het weer door. In het begin rol ik net te dik, dus dat moet even gecorrigeerd worden. Na een halve spiegel lak rollen wordt ik al heel blij. Dit gaat heel mooi worden!
Na de spiegel krijg ik echt de smaak te pakken en rol ik achter elkaar de romp aan bakboordzijde. Qua tijd lig ik aardig op schema en met dit gevoel en handigheid rol ik over de stuurboordkant weer terug naar achteren. En uiteindelijk zit de lak er op, wow, ik ben tevreden!
Na de lak even een boterham eten en dan snel weer door. De primer moet nog op het onderwaterschip worden gezet. Omdat deze afgeplakt moest worden om de romp blauw te kunnen rollen heb ik de randen gisteren nog kunnen doen, maar nu is dus de rest aan de beurt. Eerst nog even een paar dingetjes afplakken die niet geschilderd mogen worden. Voor de primer geldt daarna hetzelfde als de lak. Verfbakje, roller en kwast gereed en het blik open. Deze moet wel even goed worden geroerd tot een homogene vloeistof. In het bakkie en rollen maar. Het rood-oranje maakt plaats voor een mooie grijze kleur. Het onderwaterschip rolt redelijk snel want het is een enorm oppervlak. Maar er zijn wel wat obstakels onderweg die grotendeels met de kwast moeten gebeuren in plaats van met de roller. Een aantal bouten waar de anodes op horen (deze mogen dus niet worden geschilderd). Ook de boegschroeftunnel aan deze kant moet met de kwast, want een verfroller krijg je daar gewoon niet in. Lekker bezig, en zie het verschil. Dan knapt lekker op.
Van voor naar achteren gewerkt en nadat deze kant klaar is moet het roer nog want die moeten we niet vergeten. Ook deels met de kwast dus kost wel wat extra tijd. Nog een paar bouten en een beunkoeler waarvan de randen en een stukje binnenkant wel geverfd mogen worden (maar de rest dus niet), en daarna weer een lange lap terug naar voren. Ook daar nog een halve boegschroeftunnel (toch fijn dat ie aan twee kanten open is) en dan het laatste stukje naar de punt.
En dan zit ook het laatste stuk in de primer. Even een rondje om de boot heen lopen en het geheel bekijken. Het is een genot om naar te kijken, ik ben wel trots op mijn eigen werk. Ik moet zeggen dat het er nu ook wel een stuk vertrouwder uit ziet. De marine-blauwe kleur is precies dezelfde als die ik op de Brugal heb gezet 2 jaar geleden. Dit is een goed gevoel en ik ben blij dat we voor deze kleur hebben gekozen.
Uiteindelijk zal er van de primer straks niets meer te zien zijn. Over 2 weken komt er een donker rode antifouling overheen en daarna nog een marine-blauwe antifouling als laatste laag. Er komt dan nog een witte waterlijn tussen de romp en het onderwaterschip maar dat is pas als laatste. Voor nu ben ik helemaal tevreden. De romp staat te glimmen als een spiegel. Ik ben er heel blij mee en kan er nog wel een uurtje naar kijken. Maar die tijd heb ik niet want het is al laat, en ik ga de boel opruimen en snel naar huis.