Even een update over de afgelopen week, wat betreft de bilge, in vogelvlucht. Het begint allemaal met de derrie die ik al grotendeels had opgeruimd, maar door een paar schuimdelen die nog vol zaten met olie en koelvloeistof is het toch weer een aardige bende geworden.
Oké, ga er maar weer eens aan beginnen. Even de moed verzameld, daar ga ik weer. De schuimdelen wring ik weer uit en doe deze in een vuilniszak. Deze keer is de zak gelukkig niet lek. Alle vloeibare ellende wordt beetje bij beetje verwijderd en in een kan opgeslagen. Het middenstuk maak ik verder schoon en dan zet ik hier de schuurmachine op met een grove korrel om wat overtollige delen te verwijderen. Ver kom ik niet zo want het schuurpapier zit al snel vol. Opnieuw maak ik de boel schoon en het lijkt er goed uit te zien.
Omdat ik niet heel goed in de tijd zit begin ik daarna snel met het aanbrengen van de primer. Eerst de vlakken aan de zijkant, de randjes, onderkantjes, zijkantjes, enz. Ik doe dit met een kwast om overal goed bij te kunnen en geen hoekjes en gaatjes over te slaan. Het is een heel gehannes om overal bij te komen en veel gebeurt op gevoel omdat je gewoon soms niet kan zien wat je aan het doen bent. Ik heb ondertussen diverse yoga-standen achter de rug en voel spieren waarvan ik niet eens wist dat ik ze had. En al helemaal niet dat je daar ook nog kramp in kan krijgen. Dus na wat krampjes hier en daar en wat rek-en-strek-oefeningen verder zijn de delen in het midden aan de beurt. Alles rondom eerst, zodat je nog wel ergens kan staan, daarna staand op de rand om 20 cm lager de resterende vlakken te kunnen doen, en uiteindelijk de randen zelf, liggend vanaf de vloerdelen er boven. Je kan er maar net bij, maar het is wel gelukt.
Wat mij nu wel goed opvalt is dat er, vooral in het midden, vieze bruine vegen zijn ontstaan in de verf. Ik wordt hier wel een beetje huiverig van want dan zit er viezigheid door de primer heen. Maar er is geen tijd om het nu weer weg te poetsen, dus ik laat het voor nu zo drogen en dan kijk ik morgen verder hoe het er mee staat. Duimen draaien maar…
Ondertussen is het morgen en is de primer droog. Tenminste, overal behalve in het midden waar die bruine vegen zitten. De primer is daar gewoon nog nat en daar omheen plakt alles nog. Balen want hier was ik al een beetje bang voor. Het zag er schoon uit maar er zit blijkbaar toch nog te veel viezigheid. Helaas maar niks aan te doen. Ik heb het geprobeerd en het kan niet altijd meezitten. Dus, de krabbers er weer bij en krabben. Heel veel krabben. Alles wat plakt moet er weer helemaal af, en nu neem ik ook gelijk alle vaste verfdelen nog mee die er nog op zitten. Ook hier zit nog troep tussen dus geen wonder dat het niet droogt.
Ik doe het helemaal afkrabben tot het kale staal of tot waar er geen troep meer onder vandaan komt. Dan komt er een bus remmenreiniger tevoorschijn, en een heleboel oude poetsdoeken. Met de remmenreiniger spuit ik alle delen in en poets het met de doek schoon. Nu zie je pas wat een vuil er nog af komt. En weer spuiten, en poetsen, tot er geen verkleuring meer af komt. En dat op alle middelste delen. Wat een klus, dat kost helaas ook wel een hoop tijd, maar ja, het moet toch. Na een tijdje ben ik ongeveer een heel dekbedovertrek aan oude doeken verder, en zit ik aan de tweede spuitbus remmenreiniger, maar het einde komt in zicht! Er plakt nu niets meer gelukkig.
Nu dit eindelijk schoon is kan de primer er opnieuw op worden gezet. En dit keer gebeurt dat zonder verkleurde vegen. De primer laat ik drogen en deze droogt ook inderdaad. Dan kan er daarna een eerste laag bilge-verf op, dit doe ik nu met een kleine roller. Met de kwast heb ik het wel gehad, gewoon de roller in de verfpot, omdraaien, snel aanbrengen en rollen. Weer op gevoel en op de tast, inclusief de rek-en-strek-oefeningen. Na vele rare houdingen en wat vreemde kreten verder zit de eerste laag er op. Deze kan nu drogen.
Nadat deze droog is even alles controleren. En inderdaad droog is echt droog! Dus nu mag op dezelfde wijze de tweede laag van de bilge-verf er op. Ondertussen krijg ik er wel handigheid in maar het blijft een vervelende verfklus. Maar hier komt gelukkig ook een einde aan want na wat moeite op het einde, een voet in de natte verf, een lamp die om viel waarvan het batterijplaatje bijna zwemles kreeg in het verfblik, en een moer die het nodig vond juist nu in de net geschilderde bilge te vallen, is het toch weer gelukt. De tweede laag zit er op. Zonder verkleuringen gelukkig. Het mag nu allemaal lekker gaan drogen en uitharden. Dan is de motorruimte zo ver klaar dat de motor weer geplaatst kan worden. Het kostte een hoop moeite maar ik ben wel blij met het resultaat.