Vandaag weer een grote stap, de motor zal weer terug worden geplaatst in de boot. Eergisteren is deze weer terug gekomen van het revisiebedrijf en staat klaar in de loods.
Eerst haal ik wat gereedschap en wordt het koelwaterreservoir gedemonteerd. Dit is helaas nodig omdat het geheel anders niet door de deur past. Daarna wordt de heftruck gehaald en wordt met hijsbanden de motor vastgemaakt aan de lepel van de heftruck. Het geheel wordt naar buiten gereden en omhoog getild. En zo door de deur naar binnen.
Dat leek een makkie maar het was wel even pielen en proberen. Eenmaal binnen wordt het blok op de vloer geplaatst op een paar balken. Het wordt losgehaald van de heftruck en opnieuw vastgemaakt met een andere tool waarmee de motor makkelijker in de juiste positie kan worden gebracht. Daarna wordt het met de hand opgetakeld, en gedraaid.
Ondertussen worden de balken weer weg gehaald en de tussenstukken van de vloer losgebout en verwijderd. De motor wordt omlaag gehaald, stukje voor stukje, totdat het op de juiste positie is en de motor uiteindelijk weer op de motorsteunen staat. Alles wordt weer losgehaald en verwijderd, de motor staat weer op zijn plaats in het schip. Straks het koelwaterreservoir weer monteren en de het vloerdeel er boven uitvrezen want het reservoir steekt iets te hoog uit. Volgende week wordt alles aangesloten, uitgelijnd en getest en daarna kunnen we als alles goed is weer varen. Nog even geduld nog, de laatste loodjes.