Het is bijna zo ver, aanstaande woensdag staat de monteur op de planning om alles op de motor weer aan te sluiten, maar voor het zo ver is moet eerst het onderwaterschip worden afgerond. Dus eerst weer een emmertje St Marc maken en de onderkant vetvrij maken. Hierbij krijg ik hulp van Monique. Na het schoonmaken weer een nieuw emmertje met schoon water om alles nog eens af te spoelen. En dan even laten drogen. Dan eerst nog een rotklusje. Even de blauwe lak afplakken met afplaktape want die moet niet onder de antifouling komen. Na bijna een rol tape zit het er op.
En dan, blikje verf er bij, kwast, roller, bakje en gereedschap. Bij een 5 liter blik is het niet even ‘schroevendraaier er tussen en open wippen’. Nee hier moet eerst een metalen rand worden ‘afgescheurd’ door met een schroevendraaier in een gaatje de boel open te wrikken. Nou, dus niet met mijn schroevendraaier. Dan maar de combinatietang pakken maar dat wil ook niet zo. Het laatste stukje wil maar niet los. Heb ik weer. Maar met enig geweld schiet de rand los en kan ik daarna het blik openen. Roeren met een stuk resthout, want het roerhoutje wat ik er bijgeleverd kreeg is kleiner dan het blik dus daarmee kom je nooit bij de bodem. Na goed roeren heb ik een mooi rood goedje. Bakje vullen en rollen maar.
Eerst rol ik de randen rondom en de achterkant. Daarna de boeg. Dit zijn de plaatsen waar er veel contact is met de lucht bij golven dus daar slijt de antifouling het hardst. Dus nu vast een laagje en dan straks als het droog is nog een extra laag er op. Nu rol ik eerst de rest van het onderwaterschip in de verf. Halverwege merk ik dat ik nog meer dan de helft in het blik heb dus ik kan de verf wat royaler rollen. Maar als ik alles heb gehad zit er nog een kwart in het blik. Eerst de randen en boeg nog een keer. Genoeg over. Daarna de achterkant nog maar eens van een extra laagje voorzien. De verf was duur genoeg en moet toch echt op. En nog hou ik meer dan genoeg over. Dus grote vlakken van het onderwaterschip nog maar een laagje gegeven en uiteindelijk een derde rondje voor de randen en boeg. Het laatste restje uit het blik ook nog maar ergens uitgesmeerd. Zo, die is leeg. Het zit er op!
Ook het roer ben ik niet vergeten. De randen wat open gelaten anders zit het straks allemaal vast en dat is niet de bedoeling.
Ik ben tevreden met het resultaat voor vandaag. Morgen de tweede laag maar deze zal marine-blauw worden. Dus eigenlijk wil ik straks deze rode kleur niet meer zien want dat betekent dat de antifouling niet hard slijt en we er nog even mee vooruit kunnen. Voldaan rij ik weer naar huis. Tot morgen!