Gisteren, woensdag, was onze bedoeling om de motor aangesloten te hebben en naar huis te varen maar helaas liep dat toch iets anders. Onze monteur had nog een afspraak die niet verzet kon worden en kreeg het helaas niet af. Toch is wel een hoop gebeurd gisteren. Een hoop aangesloten, een groot deel van het koelsysteem klaar en de schroef weer op zijn plek gezet. Na afloop heb ik nog de schroefas vol met vet geduwd, want het vetkoord moet later nog worden vervangen en dan is het straks wel handig als de boel dan niet hard gaat lekken. Dat volduwen duurde wel even, er ging best wel een flinke klodder in. Zelfs zoveel dat ik de vetpot tot zijn eind draaide en ik deze nog bij mocht vullen. Met enig geweld kreeg ik de deksel open en kon ik het bijvullen. De inhoud van het blik dat nog aan boord stond paste er precies in, deksel er weer op, zoveel mogelijk lucht er uit, en verder aandraaien. Gelukkig duurde het daarna niet heel lang meer tot het vet er achter bij de schroef uit kwam. Die zit vol! Verder nog wat kleine dingetjes gedaan, zo ver klaar voor morgen.
Vandaag, donderdag de tweede poging, hopelijk met meer succes. Daar lijkt het wel op. Het is op de werf even plannen maar vanmiddag kunnen we met de lift het water in. Eerst verder aansluiten met de monteur. Dat gaat verder wel soepel, de laatste dingen worden aangesloten en gecontroleerd. Toch nog een paar lekkages in het koelsysteem, de klemmen nog een tandje strakker gezet en probleem opgelost. Een aantal klemmen wordt later toch nog vervangen. En dan het brandstofsysteem ontluchten. Eerst een deel met het pompje en dan de brandstofleidingen door middel van de startmotor. Alles ziet er goed uit. De motor heeft toch een intern koelsysteem dus gewoon even kunnen starten en laten lopen. Geen lekkages meer. Motor weer uit en na de instructies van de monteur was het klaar. Het werkt, het is klaar, de boot mag de loods uit en opgetakeld worden.
Nadat de boot naar buiten is verplaatst en in de beugels van de lift hangt komt ze los van de bok. Nu heb ik mooi nog even de tijd om daar nog een laagje antifouling op te rollen, dus snel met de roller in de weer. De boot wordt daarna in het water gelegd. De motor wordt gestart en laten we even warm draaien. Ondertussen controleer ik wat plekken op lekkages, onder andere waar de standpijp weg geslepen is en er een plaatje is tussen gelast. Geen lekkages en geen problemen gevonden.
De motor is warm, de temperatuur blijft goed, dus aan boord. De beugels worden verder losgelaten en ik vaar de boot in zijn achteruit onder de lift vandaan. Even goed sturen en wat heen en weer steken want het is even een smal stukje. Zonder problemen kunnen draaien en voor ik het weet stuur ik ons stuurboord uit de Amer op. Rustig met 1200 toeren.
Wat een vrijheid weer, terug in het water, rustig in de toeren, varend op de Amer naar de thuishaven. Het is weer even wennen maar dit is nu al weer genieten. Rustig varen we naar de Donge en draaien de boot gecontroleerd achteruit de box in. Nog even de tijdelijke lijnen gebruiken maar we liggen redelijk snel weer netjes vast.
Eindelijk is ook dit grote deel afgesloten. Aankomende week nog met de oliedrukmeter aan de gang want die werkt nu nog niet, en het vetkoord vervangen. Gewoon in de box. Het is nu toch wel een grote opluchting. Ik ben blij dat het nu bijna klaar is, nog even en dan kunnen we lekker gaan genieten. Eerst nog wel de laatste loodjes… Komt goed 🙂