In onze vakantie maken we een reis met onze Ostara, met als bestemming de Vinkeveense plassen. De heenreis gaat binnendoor over de Hollandsche IJssel. Wat we tegen komen en hoe de reis verder zal verlopen dat zien we vanzelf. De reis zullen we samen met Rinie, Carola en Quincy maken, zijn varen met hun eigen boot Rico.
Naar de Rietplaat
We starten in onze thuishaven in Geertruidenberg. De spullen zijn al aan boord en als we horen dat de andere boot al ruimschoots onderweg is start ik de motor en gooien we de trossen los. De box uit en ik draai de Donge op. Rustig aan lekker de motor even op temperatuur laten komen. We komen op de Amer en treffen de andere boot en voegen ons samen. We vervolgen onze weg, de Spijkerboor in en betreden de Brabantse Biesbosch.
Na een klein half uurtje draaien we bakboord uit naar de Ruigt, tussen de zandbanken door. Uiteindelijk komt het eiland De Rietplaat in zicht. Even turen door de verrekijker, ja hoor er is nog voldoende plek. En zo meren we aan, aan de steiger. Hier zullen we vannacht overnachten. Het was maar een kort stukje vandaag omdat we erg laat zijn vertrokken
Sliedrechtse Biesbosch
Vanmorgen lekker op het gemak gedaan, geen haast vandaag want ook vandaag wordt het een klein stukje varen. Als we klaar zijn met eten maken we de lijnen los en varen rustig weg. Het is vrij laag water en de waterplanten zijn hier goed vertegenwoordigd. We varen nog geen 100 meter of ik merk al weerstand op de aandrijving. Waarschijnlijk waterplanten in de schroef. Even een slagje in de achteruit en weer door vooruit. Dat gaat er eens stuk beter. Helaas gebeurt dit nog een paar keer maar uiteindelijk zijn we er doorheen en varen we weer in de vaargeul.
Via het Gat van den Kleinen Hil varen we door de Biesbosch heen naar de Spieringsluis. Hier schutten we zonder problemen naar de Nieuwe Merwede, ook maar voor een halve kilometer want aan de overkant is de volgende sluis al weer. De Ottersluis. Net voor het schutten vissen we nog een eenzame slipper uit het water, voordat die bij iemand voor problemen gaat zorgen.
Na het schutten draaien we linksom de Wantij op. Deze loopt naar Dordrecht, maar daarvoor gaan we een kreek in aan de rechterkant. De Moldiep. Verderop is een mooie steiger, daar hebben we al eens gelegen. We kringelen zigzaggend door het smalle stukje en komen bij de steiger aan. Helaas ligt dat al vol dus moeten we verder. En paar bochten later ligt de tweede plek en daar meren we aan. Tussen de palen, met de neus tegen de steiger. Het getij is hier ook van toepassen en het wordt nu laag water. Voor we het weten liggen we vast op de bodem. Dat is voor nu niet erg maar morgen moeten we wel echt vroeg weg varen als we dan niet dan vast willen liggen. Even de planning voor morgen bespreken en dan lekker even relaxen. Op tijd naar bed, morgen vroeg uit de veren.
‘Dank je wel’ op de Noord
Het is vroeg vandaag, 6.00 uur de wekker. Snel even aankleden en buiten controleren. Ja hoor we liggen nog los, maar we moeten niet te lang wachten want het water is verder aan het zakken en het zand is al voelbaar. Als we het niet redden moeten we wachten tot 16.00 vanmiddag… De motor wordt gestart en we kunnen ons redelijk los wurmen uit het zand en via de Moldiep varen we terug naar de Wantij.
Op de Wantij is het heerlijk rustig en we varen langs Dordrecht. Even aanmelden bij de Sector en dan steken we over naar de Noord. Daar is het ondanks de vroegte toch aanmerkelijk drukker. Verschillende binnenvaartschepen komen ons tegemoet met de daarbij behorende golven. De boot ligt lekker stabiel in het water, de golven vormen verder geen enkel probleem.
Aan het einde van de Noord merk ik dat ik wordt opgelopen door een binnenvaartschip en zie op de AIS dat hij mij eerder zal passeren dan de bocht die er aan komt. Dus even via de marifoon contact gemaakt en overlegd. Wij moeten op de splitsing linksom de Nieuwe Maas op, hij gaat rechtsom naar de Lek. Ik moet dus niet rechts blijven varen want dan kom ik in het nauw, en hij ook. Dus ik naar het midden zodat ik hem de ruimte kan geven, maar zodanig dat het tegemoetkomend verkeer, wat nog om de bocht komt, ook nog genoeg ruimte heeft. Tijdens onze passage houden we elkaar op de hoogte, corrigeren we de koers en komen we allemaal veilig door de bocht. Met een ‘bedankt voor de samenwerking’ van de beroepsschipper als resultaat. Die kan ik in mijn zak steken, dat geeft een goed gevoel.
Hollandsche IJssel
Op de Nieuwe Maas is het weer rustig, geen oplopers en tegemoetkomende schepen varen op ruimte afstand. Het zonnetje begint zachtjes door te komen. Na de kop van Krimpen aan den IJssel gaan wij stuurboord uit, de Hollandsche IJssel op, nog steeds in alle rust. Na een kilometer varen we onder de stormvloedkering door. Toch wel een machtig gezicht als je daar zo onderdoor vaart.
We komen af en toe een bootje tegen, verder is het genieten van de rust. Het water is nog relatief breed en er staan toch wel mooie huisjes langs de kant. Verderop wordt het smaller en volgen er een paar bochten. Zo varen we door en komen langs Nieuwerkerk aan den IJssel, Moordrecht en uiteindelijk Gouda. We varen onder Gouda langs een komen uiteindelijk opeens bij een kleine Sluis. We passen er met onze 2 boten makkelijk in en worden netjes geschut. We gaan toch nog wel een dikke meter omhoog heb ik het idee. De sluisdeuren gaan weer open en we vervolgen onze weg.
Na deze sluis wordt de vaarweg en stuk smaller. Vanaf hier is het de gekanaliseerd Hollandsche IJssel maar zeker niet minder mooi. Wat brugjes waar we mooi onderdoor kunnen en wat versmallingen en bochtjes langs huizen, weilanden en verlaten stukjes grond. Een mooie route.
Dit gaat zo nog even door en voor we het weten naderen we Oudewater. We leggen voor het dorp aan het begin van de aanlegstrook aan bij het graskantje. Dan lopen we even naar het dorp om te zien of daar plek is. Onderweg maken we hier een daar nog een praatje met andere passanten. Uiteindelijk zien we dat er plek is een lopen terug naar de boot. Lijnen los en daar gaan we weer. Even wachten te de brug open gaat en dan mogen we bij doorvaart 2 euro in het klompje doen die aan een grote hengel naar ons schip wordt gedirigeerd. Dat is mooi vissen zo. Na de brug leggen we ons tussen 2 andere boten waar een ruimte plek is. Mooi met de twee boten achter elkaar.
Even acclimatiseren en dan boodschappen doen in het dorp. Onder andere ons brood raakt op en de rest moet ook even worden bijgevuld. De supermarkt is dichterbij dan we dachten dus dat valt mee.
Omdat we in onze bilge rode olie hebben liggen heb ik nog maar eens het oliepeil gecontroleerd net als de afgelopen dagen. Hij lekt op de je keerkoppeling. Niet heel veel, maar lekken is toch niet goed. Even contact gehad met het bedrijf die de motor heeft gereviseerd en we vullen de olie bij tot het juiste niveau. De olie in de bilge trek ik er uit en maak het weer schoon. Die kan er even vooruit. Elke vaardag even controleren en bijvullen als nodig dus we kunnen gelukkig wel gewoon door. Ik loop nog even met Amy naar een benzinepomp voor een kan olie als voorraad maar het winkeltje daar is maar zo klein dat ze niet de juiste olie in het assortiment heeft. Dan later in de vakantie maar kijken of het ergens onderweg te krijgen is. Voorlopig zit er nog even genoeg in de kan.
Even eten koken en lekker even rustig aan vanavond. Morgen weer een beetje bijtijds op pad, mogelijk varen we dan in 1 keer door naar Vinkeveen.
IJsselstein en Nieuwegein
We zijn op tijd wakker en na het ontbijt maken we ons klaar om te vertrekken. Er komen nog een paar boten langs en de brug 100 meter verderop gaat zo open, dus kunnen wij mooi aansluiten. Het is een rustige route met smal vaarwater. Mooi langs de huizen en veel kleine bootjes aan de kanten. Na de woonkern varen we door het buitengebied. Het is een wisselend uitzicht, met weilanden en soms erg begroeid met wat bochten in de vaarweg. Af en toe een brug en we worden ingehaald door een groepje fietsers op het fietspad aan de oever.
En zo komen we uiteindelijk terecht in IJsselstein. We zoeken een plek om even aan de kant te gaan om een hapje te eten maar helaas is hier alles vol. Dus varen we door, onder de snelweg door en draaien linksom naar de Doorslag. We komen na een paar honderd meter uit in Nieuwegein voor het ziekenhuis. Hier zijn plaatsen om aan te leggen en hier is voldoende plek. Dus aan de kant en lekker even wat eten.
Over het Amsterdam Rijnkanaal
Na onze lunch vertrekken we weer. direct even wachten voor de brug en daarna verder op de Doorslag. Het laatste stukje hiervan is erg smal en we moeten door een oud sluisje wat geen dienst meer doet. Even goed sturen en goed opletten maar we komen er zonder kleerscheuren mooi doorheen. Vanuit hier gaan we over naar het Merwedekanaal door Nieuwegein. Een paar bruggen mogen voor ons open. Als laatste de Blauwe brug. De beruchte brug. Gelukkig kunnen we hier gewoon doorvaren in plaats van naar de kant te moeten met motorpech. Hierna volgt de Zuidersluis waar we direct al in kunnen varen. We hoeven maar weinig te wachten en we worden snel geschut. Na het uitvaren draaien we bakboord uit, het Amsterdam Rijnkanaal op. De beruchte klotsbak. We varen hier ongeveer 2 uur op maar het is gelukkig niet heel druk dus het valt allemaal wel mee. De AIS doet zijn werk en ik kan mooi de binnenvaartschepen op het scherm zien en alles in de gaten houden. Het is gewoon heel goed opletten en veel achterom kijken. Even wordt het wel druk als 2 schepen ons gaan inhalen met een tegenligger op een versmald stukje. Dus gas er af en even ruimte geven, dat vinden ze vast wel fijn. Na hun passage zet ik het gas er weer op en vervolgen we onze weg.
Zonder problemen komen we aan bij de Nieuwe Wetering en draaien hier links in, onder de spoorbrug door en we varen weer rustig tussen de weilanden door. Zigzaggend door de polder komen we aan bij de Demmerikse sluis. We zakken een meter naar beneden en halen snel nog de biminitop omlaag. De brug die we zo naderen is niet zo hoog. We varen de sluis uit. O ja, de mast ook nog snel even plat leggen. Pfiew net op tijd. We varen onder de brug door. Na de brug denk ik er pas aan dat er nog een paar antennes op het dak staan die ook plat hadden gemoeten… 1 staat er nu scheef en 1 is gedraaid. Gelukkig zijn het flexibele RVS sprieten dus die kunnen dat wel hebben. Alles werkt nog gelukkig.
Vinkeveense plassen
Na de brug zitten we op de zuidelijke plas van de Vinkeveense plassen. We steken de plas over en passeren de brug die voor ons open gaat. Nu zitten we op de Noorderplas, waar de eilanden zijn waar we aan kunnen meren. Het is druk op de plas. We varen naar Eiland 8 want daar willen we graag liggen. Maar daar aangekomen ligt alles vol. We varen om het eiland heen maar helaas, we zijn niet de enige. Na een rondje om Eiland 8 zien we toch een plek waar onze 2 boten kunnen liggen, wel in de wind en de golven en niet optimaal voor de kinderen, maar voor nu leggen we daar wel aan. Het is al vrij laat, morgen kijken we wel verder.
Paul’s patatboot
We zijn nog maar net op de plas maar we hebben Paul al gespot met zijn patatboot. Deze kennen we nog van 2 jaar geleden. Het hoeft dus ook geen verrassing te zijn dat we er niet onderuit komen in daar een hapje te gaan halen. Het is wel een minuut of 6 lopen want hij ligt bijna aan de andere kant van het eiland. Daar aangekomen is het druk, en het bakken gaat helaas niet zo snel. Na bijna een uur in de rij staan ben ik aan de beurt. Ik doe onze bestelling en kan nog even wachten. Maar dan is het eindelijk klaar en kan ik beginnen aan de terugweg naar de boot. Lekker eten zo.
Rommel meenemen
We blijven nog 2 dagen op Eiland 8. Het is nu in de ochtend rustiger en er is nu plek genoeg een stukje verderop. Bijna op dezelfde plek als waar we 2 jaar geleden hebben gekregen. De trossen gaan los en de boten worden verplaatst. Hier kunnen de kinderen lekker spelen en wij lekker zitten in het gras. Het windscherm zetten we op en kunnen daar lekker zitten. Tussendoor lekker even zwemmen of met ons opblaasbootje of luchtbedjes het water op. Iedereen vermaakt zich prima.
De dagjesmensen leggen hun bootjes overal tussen, het past allemaal net. Een vriendengroepje komt met 2 bootjes aan en doen ook een bestelling bij Paul. De maaltijd wordt lekker genuttigd. Daarna vaart het eerste bootje weg, de tweede wil kort daarna vertrekken. Alleen laten ze de doos met afval staan op de picknicktafel. Een andere passant merkt dat ook op, pakt de doos en geeft het aan de mensen in het bootje. Rommel meenemen en niet gewoon maar laten staan. Mooie actie. Het groepje wacht nog op iemand een zodra die terug is wordt opgestapt om weg te varen en wordt de doos met afval gewoon terug op de kant gezet. Lijntjes snel los en ze proberen weg te varen. Deze actie bleef niet onopgemerkt en dezelfde passant als daarnet loopt er weer heen en pakt de doos op. Het bootje ligt nog niet ver van de kant dus die man springt in het water en zwemt met de doos boven zijn hoofd naar de boot. Duwt het over de rand de boot in met als opmerking dat ze de rommel toch echt mee moeten nemen. Er wordt gemopperd en de man komt terug op de kant. Het groepje wil wegvaren maar de buitenboordmotor weigert te starten. Met geen mogelijkheid wil die aanslaan. Op de kant wil niemand hun helpen want zij hadden het schouwspel ook gevolgd. Karma noemen ze dat. Uiteindelijk schiet een voorbijganger te hulp maar starten doet ie niet. We schenken er weinig aandacht meer aan en na ongeveer 20 minuten zijn ze vertrokken, met of zonder motor aan, dit krijgen we niet meer mee. Hopelijk hebben ze er wat van geleerd.
Muziek en bril opduiken
Laat op de avond, als het al bijna donker is en de meute van dagjesmensen is vertrokken, komt er een bootje aan een legt deze achter ons aan de kant. Een koelbox gaat op de kant, net als een aantal trays met bier en cola, samen met een grote boombox. Het hele spul wordt bij de picknicktafel gezet. De muziek gaat aan, er komt ergens een barbecue vandaan en deze wordt aangestoken. Wij kijken elkaar aan en vragen of af wat voor avondje dit gaat worden. Het is al bijna 22.00 en deze gasten zijn niet van plan om snel weer naar huis te gaan. Het wordt een jolige boel met veel kabaal met muziek. De muziek staat net zo hard dat je er bij ons binnen in de boot net geen last van hebt. Het lijkt er op dat ze toch wel rekening houden met anderen hiermee. Toch hebben we nog onze bedenkingen. Een uurtje of wat later zijn ze bij hun boot bezig. Wat geschreeuw en wat gedoe bij het water. Komt 1 van die gasten naar ons om te vragen of wij misschien een duikbril hebben. Uh ja alleen die van de kinderen. Dat gaf niks, of ze die even mogen lenen wat ze hebben een zonnebril naast de boot in het water laten vallen. Dat mag wel en zo wordt er in het water gedoken en gezocht naar de bril. Gelukkig was deze al snel gevonden en kwamen ze onze duikbril weer netjes terug brengen. Met de hartelijke dank dat ze het mochten lenen. Graag gedaan. Even later werd de barbecue gedoofd en werd alles netjes naar de boot gebracht. Op een tweetal vergeten flesjes na, die de volgende ochtend nog op de kant zijn blijven te staan, hebben ze alles weer netjes meegenomen, inclusief hun afval. Het is ook weer niet superlaat geworden dus het viel gelukkig allemaal wel mee.
Tanken en boodschappen
Vandaag vertrekken we richting de Loosdrechtse plassen maar eerst even water tanken en boodschappen doen. Dus de lijnen los en over de plas, naar de haven. We leggen onze boten even dubbel aan de steiger want we zijn niet de enige die daar willen aanmeren. 3 jaar geleden lagen we daar ook maar toen met een kapotte demperplaat. Nu gelukkig zonder grote problemen. We tanken onze watertanken vol en maken plaats voor de volgende boot. Wij varen door naar de boodschappensteiger in Vinkeveen. Daar aangelegd maken we ons lijstje en lopen we naar het dorp. Het is wel even lopen maar dan heb je ook wat. Inclusief rugpijn en zere handen. En uiteraard genoeg vers eten. Even snel alles opruimen en klaar maken voor vertrek.
Amsterdam Rijnkanaal en de Vecht
Na vertrek varen we over de plas naar de Demmerikse sluis om de Vinkeveense plassen te verlaten. Het is druk bij de sluis dus we moeten even geduld hebben. Na het schutten varen we over de Nieuwe Wetering tot de splitsing. Daar draaien we linksom het Amsterdam Rijnkanaal op. Ook deze keer valt het mee met de drukte en het geklots. Goed achterom kijken en de beroepsvaart de ruimte geven, samen varen, blijft mooi. Na een uurtje draaien we rechtsom bij Nigtevecht en moeten daar eventjes op de brug wachten want die mag open voor ons. Na de doorgang komen we op de Vecht en deze moeten we nog een uurtje of 2 blijven volgen. Je mag hier maar 6 km per uur varen en dat is echt een slakkengangetje. Mij is verteld dat ze hier regelmatig staan te controleren dus we houden ons maar aan de snelheidslimiet en tuffen rustig door. Het is wel een hele mooie route maar de zon brandt aardig op ons huidje en met weinig wind is het voor het mooie te warm. Nog even volhouden.
Mijndense sluis
En dan, voorbij de laatste brug die voor ons open moet, moeten we links door de Mijndense sluis. Het is daar al erg druk met wachtende boten dus we blijven daar even dobberen want veel plek aan de kant is er niet. Net als we denken toch maar ergens aan de kant te gaan zie ik de sluisdeuren open gaan en de boten naar buiten komen. Dan maar even wachten. Een vrij fors passagiersschip passeert de lange rij en gaat de sluis binnen. Hierna volgt de rest en uiteindelijk kunnen wij als laatste nog aansluiten. En voor we het weten liggen we in de kolk, in de beroemde sluis dat grenst aan het terras waar een ieder onder het genot van een hapje en een drankje zit te genieten van de mensen op bootjes die allemaal capriolen uithalen om de sluis in en uit te varen. Gelukkig is het nu niet zo heel druk op het terras en vaar ik onze boot probleemloos naar binnen en worden we geschut.
Na het schutten varen we de sluis uit en draaien nog even terug, want we moeten even op Rinie wachten want die kon niet mee met de schutting. In de tijd dat we wachten maken we mensen met een sloep blij met wat plastic bekertjes. Amerikaanse vrienden op bezoek en een stukje varen, hapjes en drinken mee maar geen bekers… Gelukkig kunnen wij ze helpen en ze zijn maar wat blij. Graag gedaan!
Nadat ook Rinie was geschut vervolgen we onze reis door de slootjes en komen uit op de Loosdrechtse plassen. Even zoeken op de kaart waar we heen kunnen want wij zijn hier ook nog nooit geweest. We kiezen een eiland en varen daarheen maar het lijkt allemaal vol te zijn. Na een rondje om het eiland komen we uit bij een steiger waar nog wel een paar plekken vrij zijn en daar leggen we aan. Het is al vrij laat, we hebben honger en het is mooi geweest voor vandaag. Al is het maar voor 1 nachtje. We leggen aan op het eiland ‘De Meent’ en zetten de tafel uit op de wal en doen even een hapje eten en wat drinken. Het is nog warm dus verder rustig aan gedaan en gaan op tijd gaan slapen.
De Meent
We zijn vanmorgen op tijd wakker en hebben het eilandje gisteren even verkend. 200 meter verderop is een mooie steiger waar het gisteren vrij vol lag toen we aan kwamen maar nu ligt er niemand. Dus we besluiten de trossen los te gooien en ons te verplaatsen naar de andere steiger. Een goede keus, dit is een mooiere plek aan de graskant, met even verderop een snackbar en daarachter een soort speeltuin voor de kinderen met veel zand en water. We blijven hier nog een dagje liggen en vermaken ons prima.
Markus Pos
Omdat we hier maar 3×24 uur mogen liggen moeten we nu vertrekken. We besluiten door te gaan naar het eiland ‘Markus Pos’. Dat ligt op net 2.5 km afstand dus ligt om de hoek. Het is al vrij warm en omdat het maar een stukje is komt Sander achter ons aan op de Sup. Snel gaat het niet maar we houden het goed in de gaten. We komen aan bij het eiland en varen de kom in. We leggen aan de buitenrand aan. Het liefst willen we aan de overkant liggen maar daar is weinig plaats en daar moet je tussen de palen liggen en nu liggen we langszij aan de steiger. In de loop van de dag wordt het druk in het kommetje. De plaatselijke waterscouts komen met een hele rits zeilbootjes naar binnen en meren aan de overkant aan. Veel dagjesmensen die even aanmeren om even te zwemmen en ook de handhaving per boot komt een kijkje nemen. Maar alles is rustig en in orde. Het is een warme dag met weinig schaduw dus dat is even balen maar verder is het een mooi rustig eiland waar we eind van de dag nog een mooi rondje lopen.
Maarssen
Het is weer ochtend en we vertrekken vandaag met Maarssen als bestemming. Dus terug over de plas, zigzaggend door de slootjes en weer door de Mijndense sluis. Het is rustiger dan een paar dagen geleden en we kunnen redelijk snel schutten. Daarna varen we linksom de Vecht weer op. Met 6 km/uur, dat dan weer wel. Mooie huisjes kijken en even kwijlen als we langs de kleine kasteeltjes en kasten van huizen varen.
Na wat dagdromen komen we uiteindelijk in Maarssen uit en leggen aan. Een paar jaar geleden lagen we een paar 100 meter verderop aan de overkant maar nu liggen we vlakbij het sanitair dat zich in het gebouw van het streekmuseum bevindt. Het weer is minder warm geworden en af en toe krijgen we een buitje regen.
En dan komt er een sloepje met dames voorbij tuffen, waarbij er opeens 1 moeilijk gaat doen, haar broek laat zakken, haar kont over de rand van de sloep steekt, en wordt verlost van een hoge nood… Broek weer omhoog en gewoon doorvaren. Haha, tsja.. Datzelfde bootje met dezelfde dames zien we een paar uur later nogmaals voorbij komen als op dat moment een stortbui losbreekt en ze even vol gas zetten om snel thuis te zijn. Drijfnat, dat wel. Ach, die wolk had ook hoge nood en moest wat kwijt..
Amsterdam Rijnkanaal en Arkel
Na een nachtje in Maarssen te hebben doorgebracht vertrekken we vandaag weer. We varen nog een stukje over de Vecht en steken dan onder de brug door naar het Amsterdam Rijnkanaal. Het is nu wel wat drukker maar het is nog steeds goed te doen. Mooi varen weer tussen de grote jongens.
We varen bij Nieuwegein naar binnen en schutten door de sluis. Via het kanaal door Nieuwegein tot de Koninginnesluis. Daar dachten we geschut te worden maar we liggen daar meer dan een half uur in de kolk stil voordat er geschut wordt. Na de sluis een klein stukje over de Lek en dan bij Vianen weer via de sluis naar binnen. Na deze sluis willen we overnachten in de passantenhaven maar deze blijkt helemaal vol te liggen. Dus maar doorvaren over het merwedekanaal. We varen met een bootje of 6 achter elkaar en passeren zo verschillende bruggen die voor ons open gaan. Bij Meerkerk liggen is onze volgende optie maar ook hier ligt het vol. Dan toch maar verder. Nog even dobberen voor de spoorbrug en uiteindelijk komen we aan bij de bocht in Arkel. Zal hier dan wel plek zijn? Nee hoor, ook hier is alles vol. Om nu verder door te varen wordt wat ver dus ik besluit contact op te nemen met WSV de Gors en daar is nog plek voor ons. Boot draaien en terug naar Arkel, de bocht voorbij en we nemen plaats aan de passantensteiger van De Gors. We worden hartelijk ontvangen en schrijven ons in. Even een rondje over de haven lopen en rustig aan, morgen moeten we weer op tijd vertrekken om weer plaats te maken op de steiger.
Gorinchem en terug naar huis
Het is onze laatste ochtend en we zijn op tijd opgestaan om te vertrekken. De lijnen gaan los en we varen langs de bocht bij Arkel over het Merwedekanaal door naar Gorinchem. Voor de grote sluis wordt mij via de marifoon verteld dat we even moeten wachten. Er moet eerst een binnenvaartschip naar binnen en dan nog een ander groot schip. Die laatste blijkt de Steur te zijn, de boot van de waterscouts van Mafeking uit Geertruidenberg. Nadat ze zijn binnen gevaren sluit de rest van de wachtende boten aan en ook wij mogen naar binnen. We schutten vlot, en na de 2 grote schepen verlaten we met de rest van de boten de sluis. We gaan nu weer wat groter water op, rechtsom op de Merwede, voor een uurtje.
Bij Werkendam slaan we bakboord uit en schutten door de Biesboschsluis. Hierna zijn we weer op bekend terrein, de Brabantse Biesbosch. Via het Steurgat en de Spijkerboor tuffen we door de Biesbosch en komen we op de Amer terecht. Hier scheiden onze wegen en wij varen de Donge op, het laatste stukje naar onze thuishaven in Geertruidenberg. Op het gemak doe ik de boot draaien en leg haar op onze plek in de box. De vakantie zit er op, het was een mooie reis en hebben een hoop mooie plekjes gezien.
Youtube video
Een compilatievideo van onze vaartocht die ik van onze reis heb gemaakt is hieronder te zien.