Het dashboard van de buitenbesturing. Dat was nog een dingetje dat aangepakt zou moeten worden. Het had geen haast want het valt niet uit elkaar, er zit een hoes overheen en het functioneert. Dus geen hoge prioriteit en het is tot nu toe blijven liggen. De hoes was al niet zo best meer en is ondertussen overleden. Dus maar even een krattenhoes met elastiek er overheen. Dat ging goed, tot het elastiek niet meer zo elastisch was en het in de afgelopen tijd al 4 keer is weggewaaid. Gelukkig heb ik die nog wel op het achterdek terug gevonden maar praktisch was het niet. De laatste maand had ik het maar vastgezet met spanbanden, maar dat was ook geen porum. Kortom, het is nu echt hoogste tijd om hier wat aan te doen. Ik ga dit doen in 2 delen. Het dashboard zelf en de beschermhoes.
Het dashboard
Er zijn twee keuzes. Restaureren of alles helemaal opnieuw maken. De plaat was niet rot, maar met dat plaatje er weer overheen geschroefd is het geen mooi gezicht. Kaal schuren en owatrol? Wat doen met dat plaatje? en hoe ga ik er dan weer een kap op maken? Het mooiste is dus toch om het zelf helemaal opnieuw te maken. Met een opstaande rand, zodat de knoppen mooi verzonken zijn onder de rand er een mooie kap overheen getrokken kan worden. Afijn, de beslissing is gemaakt. Niks oplappen, gewoon opnieuw maken.
Ik heb al ongeveer in mijn hoofd hoe ik heb hebben wil. Dan maak ik altijd op papier even een schets en zet de maten en bijzonderheden er bij. Zo ook nu dus. Alles uitgemeten en genoteerd. Maar het gaat toch een nieuw te bouwen dashboard? Waarom moet het ontwerp dan exact hetzelfde zijn? Dat hoeft natuurlijk niet! Dus heb ik zitten puzzelen om de plaats van de meters en bediening op een veel handigere plaats te zetten. Ook wil ik een plek waar ik de handmarifoon kwijt kan en eventueel de tablet met de vaarkaart. Het gaat dus wel iets afwijken van de eigenlijke tekening, maar dat maakt niet uit.
De maten controleer ik nog een keer, en haal het benodigde hout. Alles uittekenen en uitkienenOm dit te zagen kies ik er voor om het deze keer met de cirkelzaag te doen. Die heb ik al erg lang niet meer gebruikt dus het is even wennen om er weer mee te werken. Maar het resultaat zijn mooie rechte plankjes. Nog even pielen om de 45-graden hoeken te zagen maar ook dat lukt aardig. Tussendoor vergis ik me nog een keer en kan ik 1 zijkant opnieuw maken want die was 1 cm te kort. Dan met gatenboor, gatenzaag en decoupeerzaag maak ik de ronde zaagsnedes waarin de meters en bediening geplaatst moet worden. Het begint al ergens op te lijken.
Nu wordt het schuren. een fijne korrel want het moet straks wel mooi glad worden. Na het schuren 8 gaatjes boren om de zijkanten te verankeren met schroeven, en dan alles lijmen en in elkaar zetten. De spanband trek ik er omheen en nu kan het even goed drogen.
De lijm is hard, spanband weer er af en nu komt de afwerking aan de beurt. Ik ga het wit schilderen en kies voor de 2-in-1 lak, dus zowel grondverf als aflak in 1 potje. Dit heb ik vaker gebruikt en dat beviel goed. Ook voor buiten op de boot. Dus eerst met de kwast de randjes, en met de roller de rest. Zo wordt het geheel geschilderd aan de binnenkant, zijkanten en bovenrand. Morgen is de onderkant aan de beurt want het moet allemaal ook nog 24 uur drogen. Hierna herhaalt het zich voor de tweede verflaag en laat ik dit een paar dagen uitharden.
Vol goede moed naar de boot, even het oude paneel een stukje los en de nieuwe even passen. Maar dat is balen, het past net niet. De randjes lopen iets schuin, dus er moet een randje af. Ik was hier al bang voor, dus ik had de multitool ook meegenomen. Dus met dit gereedschap zaag ik er netjes een schuin randje af aan de onderkant. Straks thuis weer opschuren en weer 2 laagjes verf er op. Ik blijf lekker bezig…
Het oude paneel zit ‘vast’ met 2 schroeven, welke gewoon los zitten. Dus de schroef houdt de plaat alleen op zijn plek. Mijn nieuwe paneel wil ik echt wel vast hebben. Na wat brainstormen en wat ideeën verder bedenk ik me opeens dat ik gewoon een gat kan boren in het metaal van de boot en deze kan tappen naar een schroefdraad. Dan kan ik het gewoon met een bout vastzetten. Nu blijken de 2 bestaande gaten op een juiste plek te zitten die goed uitkomen in mijn ontwerp, dus ik ga gewoon een draad tappen in de bestaande gaten. Hiervoor heb ik eens een tappensetje gekocht en na een paar instructiefilmpjes op youtube weet ik ongeveer hoe het moet. Dus gewoon proberen, rustig aan de tap zetten en draaien. Genoeg snij-olie gebruiken anders ben ik zo door mijn tapjes heen. Al met al ga ik voorzichtig te werk en heb ik een mooie draad getapt. Even proberen met de bout en deze draait heel mooi en soepel. Helemaal trots! Op dezelfde manier tap ik een draad in het tweede gat en ook deze is klaar. Even de plek aftekenen op het nieuwe paneel, gaatje boren en het past. Thuis nog even een schuin kantje boren, dan kan de bout worden verzonken in de plaat. Dat is wel netjes natuurlijk.
Nadat ik nog een keer gepast had, en nog er nog een klein hoekje uit de onderkant gezaagd moest worden, en dat ook nog 2 keer geschilderd was, is het nu tijd om het nieuwe dashboard te plaatsen. Ik haal het oude paneel los en doe voor elke meter of schakelaar de draden goed noteren op papier en maak hier voor de zekerheid een paar foto’s van. Ik moet het allemaal los halen om het over te kunnen zetten en het moet straks natuurlijk weer op exact dezelfde manier worden aangesloten. Daarna markeer ik nog wat delen en haal ik 1 voor 1 de kabels los en kan het oude paneel helemaal worden verwijderd.
En dan denk je, even de meters en schakelaars overzetten, maar dat gaat zo maar niet. Ik begin met het alarmlicht en dan blijkt het geboorde gat toch niet passend te zijn. Gelukkig heb ik de houtraspen meegenomen en daarmee maak ik het gat alsnog op maat. Het alarmlicht past! De schakelaar voor de hoorn komt als tweede. Maar ook hiervoor geldt hetzelfde. Ook dit gat is te klein, dus ook hiervoor pak ik weer de raspp en maak het op maat. Het zal geen verrassing zijn dat dit ook blijkt te gelden voor de rest van de schakelaars en meter. De rasp draait overuren en alles maak ik alsnog op maat. Voor de dieptemeter moet ik nog 4 gaten boren voor de bevestiging, dat was voorzien, dus die boor ik nu ook gelijk. En dan als laatste de bediening voor de boegschroef. Het groter gemaakt gat is goed, alleen is de plaat te dik om het vast te kunnen zetten. Met wat snijwerk maak ik extra ruimte door de plaat deels dunner te maken en ook deze past.
Hierna ga ik de onderdelen 1 voor 1 aansluiten, exact zoals te daarvoor op het oude paneel zaten. Dat gaat gelukkig goed en zonder problemen sluit ik de laatste draad aan. Nog even alles extra controleren en dan kan ik het paneel vast schroeven met de 2 bouten in de getapte gaten. Die zit vast!
Een mooi resultaat moet ik zeggen. Nu nog even testen. Ik zet binnen de hoofdschakelaar. Buiten test ik de onderdelen. De hoorn klinkt luid als ik op de knop druk. De boegschroefbediening werkt ook goed. Het alarmlicht blijkt kapot te zijn, maar de alarmtoeter die parallel aangesloten is werkt wel en is goed hoorbaar. Hier moet ik dus nog een keer een lampje vervangen. De dieptemeter geeft geen beeld maar dat was blijkbaar al zo. Niet spannend voor nu, wel een puntje voor later. De roerstandmeter werkt ook goed en geeft de juiste waarde aan. Dat is wel fijn!
Het is klaar, ik vind het mooi! Nu de spullen opruimen en naar huis. Het ziet er weer netjes uit!
De beschermhoes
In de tussentijd ben ik tegelijkertijd bezig met de hoes. Zoals gezegd was de oude hoes lek en versleten, dus is er als noodoplossing een krattenhoes met elastiek gebruikt.
Tsja, wat zal ik er over zeggen. een hoes met knijpers vast en vastgebonden met elastieken. Het heeft de laatste stormen overleefd maar mooi en praktisch is het niet. Omdat het twee jaar geleden toch al op de lijst stond heb ik toendertijd gelijk spullen besteld om een nieuwe hoes te kunnen maken. Een rol ‘stof’ en 4 stuks bevestigingsmateriaal.
Al een tijdje ben ik aan het nadenken wat voor soort hoes het moet worden maar ik ben er uit. Omdat ik tegelijk een nieuw dashboard maak zal het een doek worden die deze volledig afsluit maar daar ook wel stopt en niet doorgaat tot beneden. Het zal een vierkante hoes worden die ongeveer 80% van de hoogte van het dashboard zal bekleden. Dik omgezoomde randen en aan 2 kanten een Loxx / Tenax sluiting om makkelijk te kunnen openen en dat voldoende stevigheid zal geven om weersinvloeden te kunnen weerstaan. Tot zo ver het (commerciële) praatje. Nu nog even zelf maken…
Eerst haal ik het naaimachine tevoorschijn. Ik sluit het aan, zet de schakelaar om, en toen….? Er moet een draad gespannen worden, maar hoe werkt dat ook al weer. Boekje zoeken, handleiding downloaden, uiteindelijk kom ik er wel achter hoe het werkt. Het lijkt toch lastiger dan verwacht, dus toch maar even de hulptroepen roepen. Even hulp gehad met hoe de draad te geleiden en welke instelling het beste gebruikt kan worden, proeflapje en proberen maar. Ja hoor, het werkt.
Het gaat wel zwaar maar ik moet door 6 lagen dikke stof en ik denk dat ie dat toch niet zo leuk vind. Deels met de hand proberen, deels toch maar op de machine doen. En dan springt opeens de naald om mijn oren, althans, een deel er van. De rest zit nog in de machine. Nieuwe naald er in en weer proberen, maar nu toch op een andere manier met een paar lagen minder. Dat gaat een stuk beter.
Twee zijkanten heb ik gemaakt. Ik krijg nu de smaak te pakken. Nieuw baantje starten… Draad uit de naald. 10 minuten pielen om die draad er weer door te krijgen. Stof er onder, starten maar, en… draad weer uit de naald. Weer 10 minuten zoet. Vanaf toen maar een ‘draaddoorsteker’ gebruikt die in de naaidoos lag, dat ging een stuk beter. Goed, draad er in, stof er onder en go!
Na 20 cm kom ik er achter dat de draad weer weg is. Ik moet zeggen, dit is niet bepaald goed voor je humeur. Rustig blijven en weer opnieuw proberen. Na 5 nieuwe mislukte pogingen toch maar eens onderzoeken. De draad blijkt steeds af te breken. Keer op keer opnieuw. Boekje en internet er bij. Zoeken en zoeken. Veel redenen hiervoor gevonden maar dit geeft geen resultaat. Na een uur pielen ben ik het zat en ‘zoek het lekker uit met je hoes’. Machine opruimen en klaar.
Toch maar weer verder nu. De hoes moet er toch komen. Dus met frisse moed ga ik weer aan de slag. Maar de draad blijft afbreken en met alles wat ik probeer krijg ik het niet opgelost. Uiteindelijk haal ik de naald uit de machine en wissel deze gewoon voor een nieuwe. Draadjes spannen, proefstofje er onder, en… het werkt. Op een proefstofje geen gebroken draad meer! Dus de hoes er weer onder en daar gaat ie. Het gaat goed. Zonder problemen. Geen gebroken draden meer. Pfiew! De naaimachine pruttelt lekker en in een half uur tijd maak ik de andere twee zijkanten af en zit het lekker mee. Nu even passen op het dashboard. Ai, dat gaat niet. iets te strak gemaakt. Dus… 2 hoeken kan ik weer helemaal lostornen.. Wat een werk.. Maar goed, het moet wel goed zijn. Nieuwe poging, ruimere stof nemen, even passen en definitief naaien. Daarna weer passen. Helaas, toch nog te strak.. Weeeeer alles lostornen… Rustig blijven, het moet af, nog een poging… Laatste keer, aftekenen, nog ruimer, machine er over… Drie maal is scheepsrecht. Hij past! Ik ben alleen wel wat scheef gegaan, dus kan alsnog een stukje los maken en opnieuw doen. Maar de aanhouder wint, de hoes is gelukt!
Nu nog even 2 gaatjes maken voor de Loxx / Tenax sluiting. 8 mm, maar de tang kan maar een gaatje van 5 mm knippen… Nu ben ik ook wel creatief met tangen, dus heb gewoon een paar gaatjes naast elkaar geknipt en zo de 8 mm bereikt. Dus de sluitingen kunnen er nu ook op.
Eindelijk is de hoes klaar. Het is geen zeilmaker-kwaliteit maar het is functioneel en ziet er toch netjes uit. Ik ben er erg tevreden over.
Nu het dashboard is vervangen door de nieuwe, moet de hoes er natuurlijk ook op. het past mooi en staat mooi. Geen elastieken meer over een versleten krattenhoes om de boel bij elkaar te houden. Gewoon weer netjes en beschermend. Zoals het hoort. Missie geslaagd!