We willen het al jaren, maar het kwam er steeds niet van. Op de Brugal was er geen ruimte voor en op de Ostara moest daar nog eens goed naar gekeken worden. Nu maar eens de knoop doorhakken, informeren, en doorzetten. Project ‘vuilwatertank’ is gestart!
Dit is de huidige situatie. De wc met een handpomp, wateraanvoer van buiten en de afvoer ook direct via de afsluiter naar buiten. Simpeler kan het niet. Maar simpeler wordt het helaas ook niet. Ik heb er voor gekozen om een maximale grootte aan vuilwatertank te plaatsen, deels onder het bestaande toilet en deels daarvoor. Er is in de hoogte ongeveer 4 cm extra nodig en aan de voorkant 13 cm. Dan past het precies. Het houdt wel in dat de plaat waar het toilet op staat, en het schot aan de voorkant weg moeten, inclusief alles wat daar nog onder zit, en ik dit opnieuw moet maken. Lijkt mij geen probleem.
Eerst de toiletpot maar loskoppelen van de aan- en afvoerslangen, los schroeven en verwijderen.
Dan de plaat er af. Maar dat was te makkelijk gedacht. Die zit goed vast, maar waar is de vraag. Dan het bestaande gat maar groter maken en de decoupeerzaag er in. Er loopt een balk voor, verder blijft het nog een verrassing.
Die balk klopte, maar het is een wel een dubbele balk, met een tweede schot er voor. Wat een gepiel. Schroeven onder de roest die er niet uit willen. het zit lekker tegen.
Maar na een hoop breekwerk en gehamer op schroevendraaiers lukt het toch om de balken met schotten te verwijderen.
Even passen en meten met de tank en op basis hiervan bouw ik een frame waar straks de vloerplaat op gemonteerd kan worden. Links heeft de pomp straks extra ruimte nodig dus even een stukje ‘invrezen’ in het hout.
Het nieuwe schot aan de voorkant maak ik op maat en wordt geplaatst. Wel zo dat het nog makkelijk te demonteren is, mochten we daar later een probleem krijgen.
Zo, de tank zit er in. Die past goed. Net wat ruimte over aan de bovenkant om nog wat bedrading te kunnen leggen straks.
De nieuwe vloerplaat is ook gemaakt en tijdelijk vastgezet. De nieuwe toiletpot er op, en aftekenen waar het vastgezet moet worden. Dit past gelukkig net naast het mangat, zodat je daar altijd snel bij kunt komen als je ‘in de shit zit’…
Nu het in grote lijnen staat is het tijd om te inventariseren welke slangen ik nog nodig heb, hoe ze lopen en hoe lang ze moeten zijn. De slangenklemmen niet vergeten, een paar tules, wat elektriciteitsdraad en dan nog de ‘kleine dingetjes’. Alles uittekenen en een lijst van benodigdheden maken, zodat ik die morgen gelijk kan bestellen.
Ondertussen is de tank weer mee naar huis gekomen. De gaten die gebruikt moeten worden voor het aansluiten van de slangen doe ik boren, een groot gat en daarin monteer ik de sensor. De pomp zet ik op zijn plek, samen met de aansluiting in de tank. Even goed voorbereiden dus, dat scheelt straks weer een hoop tijd. Nog even twee gatenzagen regelen die geschikt zijn om door een laag staal te boren/zagen, dan moet ik alles wel hebben.
Het is nu tijd om verder aan de slag te gaan. Ik bepaal de plaats en boor twee gaten. De eerste van 51 mm is in het gangboord waar de dekdop moet komen voor de aansluiting op een afzuigstation om de tank leeg te kunnen trekken. Dat kostte nogal wat moeite en het gereedschap werd aardig warm. Ik gebruik wel voldoende snijolie maar ook de boormachine zelf had het er wel zwaar mee. Na een dik uur en een afkoelpauze is het wel gelukt. Het tweede gat was 25 mm en ging een stuk sneller. Dit in de wand waar de ontluchtingsaansluiting moet komen.
Nog even een paar gaatjes boren om de dekdop vast te zetten maar dat gaat vlotjes. Na het boren en zagen plaats ik de dekdop en de ontluchtingsaansluiting. Even ‘los’, als het verder klaar is nog even goed in de kit zetten.
Terug naar binnen. Daar plaats ik de slang op de ontluchting van de tank en monteer het geurfilter. Daarop alvast de slang die naar de net gemaakte aansluiting in de wand gaat.
De afvoer van de pomp wordt aangesloten via een verloopstuk naar de ontluchter omhoog, om geen terugloop te kunnen krijgen later. Daarna retour naar beneden naar de retour-afsluiter. Ook wordt de afzuigslang aangesloten tussen de tank en de dekdop. Dit gedeelte is nu afgerond.
De bodemplaat en het schot neem ik mee naar huis en deze schuur ik glad. Daarna zet ik er een wit folie op. Dat is straks een stuk makkelijker schoonmaken.
Terug op de boot, tijd voor de elektriciteit. De pomp trekt 13A op 12 volt, dus heeft een dikkere kabel nodig. Deze trek ik vanaf de zekering naar de pomp. Ook de sensor heeft stroom nodig, maar dit kan met een dunner snoertje. Het paneeltje met de lampjes, om te zien hoe vol de tank zit, plaats ik boven in de houten plaat, net onder het gangboord. Even uitzagen met de multi-tool en het past precies. De stroomdraad en de sensordraad laat ik door de wand lopen. Even pielen met draden trekken maat uiteindelijk lukt het wel. Even aansluiten en testen. Ja hoor die werkt!
De slang na het geurfilter sluit ik aan in een mooie lus, zodat het eventuele regenwater nooit van buitenaf zo het geurfilter in kan lopen.
Het schot en de bodemplaat worden gemonteerd en het toilet plaats ik hierop. Aan- en afvoerslangen van het toilet sluit ik aan en dan kan ik gaan testen. Het toilet werkt!
Tussendoor nog even een schakelaar geplaatst en een ‘doosje’ gemaakt waar deze op gemonteerd kan worden. Deze schakelaar is voor de pomp om de tankinhoud naar buiten leeg te kunnen pompen. Deze zet ik vast op de wand. En dan nu testen. Het toilet heb ik ondertussen al een ‘paar keer’ doorgetrokken en de tank zit half vol. Knopje om, een hoop herrie en binnen 40 seconden is de tank weer leeg. Ook dat werkt! Nu de tank weer even helemaal vullen en zien of de sensor het ook doet. Dat is gelukkig het geval.
Maar dan, met een volle tank, voel ik toch nattigheid. En dan bedoel ik dat letterlijk, want op de messing hoek druppelt het heel langzaam. Nu is het nog water uit de rivier, maar straks zit er wel wat anders in de tank. Dus tank zo leeg mogelijk draaien en alles weer uit elkaar. Tank schuin omhoog en de tules los.
Dom, dom, dom, maar ik had er nog wel even een teflon tape tussen moeten zetten. Tsja… Foutje, bedankt zullen we maar zeggen. Afijn, tape halen en aan de slag. een rondje of 10 er omheen moet voldoende zijn. Aansluiten, alles weer in elkaar, toilet er weer op en testen. Het lijkt goed. Maar niets is minder waar. Toch nog lek. Dus, weer alles uit elkaar en los, alle tape weer van de schroefdraad peuteren, heel veel lagen extra er op en alles weer retour. Nog lek. Dus weer alles los, weer peuteren en nog veel meer tape er op. Er zit nu zo veel op, als het nu nog niet goed is weet ik het niet meer. Alles weer in elkaar, en je raadt het al….. Nog steeds niet lekdicht. Nou, mij kan je nu wel wegdragen..
En toen werd ik gewezen op Loctite. Een teflon koord in plaats van tape en dit zou echt wel moeten werken. Nou ja, dus weer alles uit elkaar, de bewuste aansluiting voorzien van dit koord en alles weer terug gezet. Testen… En ja hoor, lekdicht! Hoera! Dit was alleen van korte duur. Want er bleek toch vocht te komen. Niet van de net aangepaste draad, maar er zijn er nog 3. Dus, hopelijk nu voor de allerlaatste keer deze week, alles weer uit elkaar. Je krijgt er nu wel handigheid in moet ik zeggen. Ook de andere 3 nu vervangen door het koord en netjes alles weer terug gezet. Tank vullen en testen Yes! droog.
Nu doen we nog een rondje wc-testen en ook deze aansluitingen blijven mooi dicht. De tank is vol, gelijk nog even een test voor de sensor. Ja hoor, echt vol! Na een paar uur is het nog steeds droog. Dus pompje weer aan en alles zo weer naar buiten gepompt.
Het was een hele bevalling met flink wat tegenslagen maar dit is uiteindelijk het resultaat. Ik ben hier toch wel weer trots op. Project afgerond.