Vandaag weer op weg naar Drimmelen voor een klusdagje. Het is de bedoeling om vandaag te eindigen met een primerlaag. Ik wil er vroeg zijn maar het wordt helaas iets later. Ik parkeer de auto en loop het terrein op. Langs de botenlift en loop naar onze boot. Uh… dat dacht ik. Boot weg! Ze zijn bezig in loods 2 met de heftruck dus ik kijk daar even maar nee hoor. Geen Ostara. Ik krijg een gebaar van “om de hoek”, dus ik loop terug naar buiten richting de botenlift. Ja hoor daar is ze weer! Gewoon voorbij gelopen… Ik wilde vandaag graag naar binnen omdat het deze week veel regent en dan is buiten schilderen geen optie. Dus waren ze vanmorgen al direct aan de gang gegaan om boten te rangeren naar de andere loods om ruimte te maken voor mij. Super! Ik moet er wel even op wachten maar dat geeft niet, ze moet toch naar binnen. Even later is onze boot aan de beurt en wordt ze de loods ingereden. Er wordt een trap geregeld en ik kan aan de slag.

Snel naar binnen, omkleden en spullen pakken. Omdat ik gisteren op mijn schuurfeestje niet het juiste gereedschap bij me had, en nu wel, ga ik eerst nog even mosselen en plekjes krabben in de beunkoeler, onder het schip. Ook een paar ander plekken kan ik nu schoonmaken en opschuren.
Omdat er ook kalkaanslag op de boeg zit ‘op het blauw’, net boven de waterlijn, ga ik dat eerst schoonmaken met azijn. Dat helpt en uiteindelijk pak ik niet alleen het randje mee maar het hele blauwe vlak want daar zitten ook plekken op. Na een rondje-boot ziet het er wel beter uit, maar nu moet alles nog even afgedaan worden met St Marc, ontvetter. Daarna nog een rondje-boot om dat weer af te doen met schoon water. Nu hopen dat de plekken wegblijven straks.
Dan het onderwaterschip waar het voornamelijk om gaat. Ook die ga ik poetsen met St Marc om te ontvetten. Wel weer een stuk meer werk dan ‘het blauw’ met alle perikelen van dien, maar het moet toch gebeuren. Als het het hele onderwaterschip is gedaan mag ik het nog een keer nalopen, om nu af te doen met water.
Nu dat ook klaar is ga ik de waterlijn afplakken met afplaktape. Dan wordt het resultaat een stuk netter. Dus met paarse tape over de waterlijn van voor naar achter en weer terug, ik heb er ondertussen al een paar rondjes op zitten deze morgen.

Zo, nu komt het leuke werk. Verfspullen verzamelen en de 5 liter onderwaterprimer. Dat zit niet een standaard huis-tuin-en-keuken-blikje die je open wipt met een schroevendraaier, maar deze heeft nog een extra metalen rand er om. Die moet ik eerst los krijgen voordat ik het blik kan openen. Na enig pielwerk met schroevendraaier en combinatietang is het blik open. Een zilver/grijs kleurige primer. Eerst 5 minuten goed roeren en dat is nodig ook. Ondertussen voel ik het al aan mijn armen, en dan moet ik nog beginnen.
De verf is goed, bakje vullen en aan de gang. Gelukkig staan de deuren van de loods open en ventileert het goed, met thinner als oplosmiddel. Ik heb er zo geen last van gelukkig.

Het hele onderwaterschip rol ik in de primer, met extra aandacht voor de beunkoeler, het roer en de boegschroeftunnel. Dat moet grotendeels met de kwast in plaats van met de roller.
De tijd vliegt voorbij. Het gaat snel met de roller maar er zijn ook veel kwast-momentjes en die kosten meer tijd. Na 3.5 uur kruipen, liggen en hangen met mijn verfbakje is het klaar voor vandaag. De primer zit er op.

Het resultaat mag er zijn, ik ben tevreden met het verzette werk van vandaag. Vannacht kan het verder drogen, morgen is het weer tijd voor een ander kleurtje. Nu opruimen, afsluiten en lekker naar huis.
