Aansluiten motor en te water

Gisteren, woensdag, was onze bedoeling om de motor aangesloten te hebben en naar huis te varen maar helaas liep dat toch iets anders. Onze monteur had nog een afspraak die niet verzet kon worden en kreeg het helaas niet af. Toch is wel een hoop gebeurd gisteren. Een hoop aangesloten, […]

Lees verder

Antifouling laag 2 en waterlijn

Vandaag zet ik de tweede laag antifouling op het onderwaterschip. Dit wordt de uiteindelijke kleur, namelijk marine-blauw. omdat ik bij de eerste laag heb gemerkt dat het veel uitsmeert en ik toen te dun ben begonnen, zet ik het er nu lekker dik er op. Ook weer niet ’te’ maar […]

Lees verder

Antifouling laag 1

Het is bijna zo ver, aanstaande woensdag staat de monteur op de planning om alles op de motor weer aan te sluiten, maar voor het zo ver is moet eerst het onderwaterschip worden afgerond. Dus eerst weer een emmertje St Marc maken en de onderkant vetvrij maken. Hierbij krijg ik […]

Lees verder

Motor weer op zijn plaats

Vandaag weer een grote stap, de motor zal weer terug worden geplaatst in de boot. Eergisteren is deze weer terug gekomen van het revisiebedrijf en staat klaar in de loods. Eerst haal ik wat gereedschap en wordt het koelwaterreservoir gedemonteerd. Dit is helaas nodig omdat het geheel anders niet door […]

Lees verder

Bilge in de verf

Even een update over de afgelopen week, wat betreft de bilge, in vogelvlucht. Het begint allemaal met de derrie die ik al grotendeels had opgeruimd, maar door een paar schuimdelen die nog vol zaten met olie en koelvloeistof is het toch weer een aardige bende geworden. Oké, ga er maar […]

Lees verder

Marine-blauw en primer

Vandaag wordt een leuke dag. Er is de laatste tijd zoveel aan voorbereiding gedaan, veel geschuurd, en nog een keer geschuurd, schoongemaakt, enz. Ik ga vandaag de eerste marine-blauw laag zetten op de romp, en de primer zetten op het onderwaterschip. Eergisteren is de boot verhuisd en ligt nu in […]

Lees verder

Zonnepanelen plaatsen

Vandaag begint rommelig. Eric komt vandaag meehelpen met het plaatsen van de zonnepanelen dus snel alles in de auto en onderweg. Steeds heb ik het idee dat ik toch nog wat ben vergeten. Panelen, check. Extra kabels, check. Brood, check. Boormachine, check. Ondertussen kom ik aan in Drimmelen en het […]

Lees verder

Motorrevisie update

Vandaag heb ik contact gehad met de het revisiebedrijf dat de motor onder handen neemt. Goed nieuws. De motor is al bijna klaar. Er zijn geen spannende dingen gevonden, het zag er allemaal goed uit. Wel is er een aankomende lekkage in de waterpomp gevonden en zat er iets niet […]

Lees verder

Schuren, standpijpen en de witte rand

Vandaag komt Leo mij helpen met het schuren van de bruine rand. Ondertussen neem ik de randjes aan het onderwaterschip nog onder mijn hoede. Ondertussen komt Henk langs om de standpijpen te inspecteren. Samen lopen we deze na en ze blijken allemaal nog van redelijke kwaliteit te zijn. Geen reden […]

Lees verder

Romp en rand schuren

Vandaag ga ik samen met Monique schuren. Al het blauw op de romp moet licht opgeschuurd worden. Het is een fijn werkje en diverse putjes passeren de revue. Deze schuur ik mooi wat in om geen strakke overgang te krijgen maar een meer glooiende. Dan is het straks een stuk […]

Lees verder

Derrie in motorruimte

Nu de motor gedemonteerd is, is pas goed te zien wat een derrie er onder in de bilge ligt. Het plan is om de bilge helemaal schoon te poetsen en opnieuw in de verf te zetten. Aan de bak dus. Er ligt een combinatie van motorolie, koelvloeistof en weet ik […]

Lees verder

Motor klaar voor transport

Eergisteren heb ik met de monteur de laatste delen van de motor losgehaald. Er is toen ook een stukje van de vloer weggezaagd om bij het vat van de koelvloeistof te komen. Het er uit takelen is toen helaas niet doorgegaan omdat er op de werf iets tussendoor kwam en […]

Lees verder

Onderwaterschip schuren, de start

Vandaag wordt gestart met het schuren van het onderwaterschip. Er zit een laag antifouling op die opgeschuurd moet worden. Dat was bij de Brugal al een klusje, maar als je nu onder de Ostara kruipt dan merk je pas wat een metertje langer en 40 cm breder betekent. Heel wat […]

Lees verder

Ostara op de kant in Drimmelen

Vandaag wordt er weer voor het eerst gevaren. Maar helaas niet zo maar een plezierrondje. De oliedruk is echt veel  te laag en na onderzoek blijken de meters wel te kloppen en moet de motor echt uit elkaar om het probleem op te lossen. Nadat alles op een rijtje is […]

Lees verder

Gaskeuring deel 2

Vier weken geleden was deel 1 van de gaskeuring (zie bericht). Hier werd de hele installatie afgekeurd en is er een plan gemaakt voor een nieuwe installatie. Vandaag dus deel 2, de uitvoering hiervan. Het is begin van de middag, Leo Middelkoop meldt zich en ik haal hem op bij […]

Lees verder

Nieuwe scheepshoorn geplaatst

De hoorn op de Ostara geeft geen hard geluid. Het is vrij zacht en in een hoge toon. Omdat ik wel serieus gehoord wil worden als ik op dat knopje druk heb ik een paar maanden geleden al een nieuwe scheepshoorn gekocht. Dezelfde als ik voorheen op de Brugal had […]

Lees verder

Gangboorden klaar

Vandaag zet ik de derde laag op de gangboorden en de punt en de tweede laag op een aantal wanden. Lang leve de afplaktape, nu kan ik tenminste wel gelijk aan de gang en dat schiet lekker op. Verder vandaag niets spannends, wel wordt ik steeds blijer van het resultaat. […]

Lees verder

Gangboord (bakboord) schuren en eerste verflaag

Ondertussen is de boot weer omgedraaid. Dus kan ik het gangboord aan bakboordzijde aanpakken. Het schuren gaat nu wat voorspoediger dan aan de andere kant. Gelukkig maar want het is niet het leukste werkje. Ook neem ik de punt mee in het schuurwerk. Ook de schokbreker die ingekort is, wordt […]

Lees verder

Gangboord schuren (stuurboord)

Gisteren hebben we de boot verhuisd, naar de buitensteiger op de kop. Dan ligt de boot in de lengte langs de steiger en kan je makkelijk het gangboord onder handen nemen. Want daar is het nu tijd voor. De gangboorden moeten worden geschuurd en wellicht geplamuurd en uiteindelijk geschilderd. Maar […]

Lees verder

Daken kajuit en stuurhut in de lak

Drie dagen geleden, voor de gaskeuring, ben ik eindelijk begonnen met het afronden van de daken van de kajuit en stuurhut. Na het schuren was het goed ontvetten, schoonmaken en laten drogen, en toen kwam er nog heel veel afplaktape voorbij. En dan, eindelijk kon de verfroller er over. Gisteren […]

Lees verder